I Orkdal er det mange ting man er uenige om, men i alle fall én ting er de aller fleste enige om: De ønsker et levende sentrum som virkelig pulserer, et sentrum hvor det myldrer av folk både om kveldene og i helgene. Men det er ikke like lett å bli enig om hva som skal til for at det skal bli en realitet.

Mandag ble det avholdt folkemøte i Orkdal med følgende tema: Hvordan skape et aktivt sentrum? Blant foredragsholderne var arkitekt Per Knudsen, som før møtet hadde realitetsorientert seg ganske godt. Han kunne fortelle at han besøkte Orkanger by helga for to uker siden, og ble møtt av en «død» by. «Jeg følte at jeg kom til en by som var nesten avfolket, midt på en lørdag,» kunne Knudsen fortelle. Men han fant raskt ut hvor folket var: «På Amfi var det stappfult av folk.»

Mye av sentrumsdebatten har så langt dreid seg om rød strek, om hvor Biltema og andre handelsmagneter skal kunne etablere seg. Jo, handelsmagneter er kjempeviktig for å trekke folk. Men vil de redde sentrum? Mye tyder på at handelsaktørene, og da spesielt kjøpesentrene, står foran ei kjempestor utfordring avledet av den «digitale revolusjonen». I USA ser man nå at stadig flere kjøpesenter tømmes og går konkurs, rett og slett på grunn av at netthandel stikker av med store markedsandeler. Denne utviklinga vil bare forsterkes, og Norge er det landet i Europa som ligner mest på USA hva kjøpesentertetthet angår.

Mediebransjen står midt oppe i utfordringene som den digitale utviklinga har avfødt. Og der er i alle fall én ting bombesikkert; å starte opp ei ren papiravis i dag, er døfødt. Nå vil det nok gå lang tid før kjøpesentre og butikker generelt forsvinner fra kartet her i Norge på grunn av at vi alle digitaliseres, men det vil være et feilspor å tro på handelsetableringer alene som medisin mot sentrumsdød. Riktig medisin er opplevelser. Med opplevelser dukker også mennesker opp. Og med attraktive opplevelser og dermed masse folk på plass, så vil også handelen i sentrum overleve og kanskje også vokse. Men handelsaktørene vil ikke klare jobben med å skape pulserende sentrum alene.

Derfor bør både politikere, velforeninger, handelsaktører og alle andre stikke hodene sammen og meisle ut hvilke opplevelser som må på plass for at sentrum skal fylles. Og her er det ikke bekmørkt. Det planlagte badeanlegget vil garantert trekke mye folk til Orkanger fra et stort omland, og det kan «sentrum» tjene på så fremt attraktive opplevelsesprodukter kommer på plass. Og her er KULTUR et sentralt stikkord. Start der.

Anders Aasegg Morken