Regjeringas kutt til ideelle organisasjoner rammer hardt. 4H på landsbasis mister seks millioner i tilskudd.

Rammer frivillige

– Dette rammer barn og unge i hele landet, sier Kari Haug Gjønnes i Fjellvåken 4H i Orkdal.

I regjeringas forslag til statsbudsjett kuttes støtta til over 30 ideelle organisasjoner innenfor Landbruksdepartementets budsjett.

Få kroner å spare

Dette er organisasjoner som jobber for å engasjere barn og ungdom, samt spre informasjon til folk om mat, landbruk, dyrerettigheter og grønn næringsvirksomhet.

- De få kronene staten sparer på dette, betyr svært mye for organisasjonene og for de viktige samfunnsoppgavene vi er med på å løse, sier Gjønnes som understreker betydningen en organisasjon som 4H har for inkludering og mestring blant unge.

Tapper organisasjonen

I Trøndelag står 4H sterkt med 98 aktive klubber og 2 300 medlemmer. På landsbasis er det 600 aktive klubber og 17 000 medlemmer.

Når organisasjonen blir tappet for seks millioner kroner, går det først og fremst utover administrasjonen i fylkene som bare i Sør-Trøndelag er redusert fra tre ansatte for noen år tilbake, til bare ei 60 prosent stilling i dag.

- Det betyr langt mer administrasjon på klubbrådgiverne ute i klubbene, sier Gjønnes som minner om at disse er frivillige som legger ned et stort arbeid for å støtte og drifte klubbene.

- Mange vil oppleve det som skummelt å ta på seg ansvar som rådgiver, da det vil omfatte langt mer arbeid, sier Nina Vangen Ranøien som er rådgiver i Hoston 4H.

Selv var hun stille og beskjeden som jente, men gjennom 4H lærte hun i ung alder å stå foran ei forsamling.

Vanskelig med rekruttering

Innstrammingene i regjeringas forslag til statsbudsjett er hun redd for vil gjøre det vanskelig å rekruttere nye rådgivere i framtida. Det vil i neste omgang gå utover barn og unge som gjennom generasjoner har gått 4H-skolen fra aspirant, via junior, til senior og til slutt alumner.

Færre ansatte i fylket, gjør at det nå er slutt på at klubbene får besøk fra fylket på de årlige høstfestene.

- Det var alltid stas at noen fra fylket kom og vurderte oppgavene til medlemmene, sier Gjønnes.

Ingen inngangsbillett

Ungdommer og rådgivere fra tre 4H-klubber i Orkdal møter avisa på Grøtte skole i Orkdal. De mener at regjeringas dramatiske kutt i støtten, handler om 4H si framtid.

- 4H er fin på den måten at vi behøver ikke være akkurat som alle andre for å passe inn. Det er ingen inngangsbillett i 4H. Vi kan være oss selv, sier Ingri Bjørndal (15) som ikke hadde visst hva hun skulle tatt seg til, om det ikke hadde vært for 4H.

- I 4H er vi sosiale. Vi drar på fylkesleire, har nattvolleyball og snakker sammen. Når vi er med i 4H, sitter vi ikke hjemme og spiller hver for oss, sier Simen Ranøien (11).

Bjørnar Tromsdal (11) som også spiller fotball, opplever 4H som mer sosialt.

- Vi snakker mer sammen i 4H enn i fotball. I fotball handler det om å vinne.

Potensielle venner

Også Kristine Kvålsvoll (17) framhever det sosiale med 4H. Etter å ha vært med på leire i flere år, opplever hun å ha en sofa i hvert fylke. Hun er også blitt kjent med folk i andre land gjennom 4H.

- Vi behøver ikke treffe dem så ofte; vi kjenner hverandre likevel, sier hun.

John Magne Gjønnes (15) har også vært på flere fylkesleire, landsleirer og nordiske leire som har gitt ham venner i hele Norden.

- Det er 500 deltakere på fylkesleir. Det er 500 potensielle venner, slår han fast og forteller om det internasjonale nettverket i 4H som har skaffet ham venner i Tyskland, Sveits, USA og Taiwan.

4H organiserer også utveksling med andre land, og skal norsk ungdom stille likt, er det avgjørende med offentlig støtte.

Lærer å lede

4H «utdanner» også de unge til å lede organisasjoner og ta på seg styreverv. Det skjer gjennom de såkalte DAF-kursa.

- Jeg har lært veldig mye av å sitte i styret i 4H, sier Lise Westerlund (15) som også har fungert som leder av styret.

Samtidig understreker hun hvor viktig det er å ha med voksne rådgivere.

- Rådgiverne er der for at ungdommene skal styre, sier Gjønnes som opplever at det er viktig for de lokale rådgiverne å ha noen sentralt eller på fylkesnivå å spørre.

Lære ved å gjøre

Kari Haug Gjønnes understreker 4H sin betydning som samfunnsaktør når det gjelder opplysning om næringsutvikling, mat, helse og naturbruk.

4H sin ideologi er å lære ved å gjøre, noe som skjer gjennom oppgavene de unge jobber med; alt fra grønnsaksdyrking, dyrehold, redesign, bier, bygging av datamaskin, laging av spekepølse. Det betinger en plan, avtale, budsjett for oppgaven samt føre regnskap og rapport etterpå.

- Noe av kunsten er å vise fram egen oppgave for andre samt lære av hverandres prosjekt, sier Gjønnes.

Plakett og ære

Oppgavene er utallige, og det er nærmest bare fantasien som begrenser. Et 4H-løp varer i sju år med fullførte oppgaver hvert år, som ender opp med heder og ære samt en 4H-plakett. Men heller ikke her behøver det å være slutt, da det er mulig å fortsette som alumna som er et slags æresmedlemskap.

- 4H handler om å gjøre det beste bedre. Å være en alumna handler om å gjøre det beste lenge, sier Kristine Kvålsvoll som sammenligner 4H med musikkorpsbevegelsen.

- Der er det også plass til alle, og alle gode nok, sier hun.