VG har avslørt at «helsestatusen» til norske bruer er mildt sagt dårlig. Avsløringene er gjort etter at avisa har sjekket veivesenets egen database, Brutus, og gått igjennom hver eneste bru i Norges land hvor det er innrapportert mangler. I avisa Sør-Trøndelag sitt nedslagsfelt har avisa funnet 11 bruer som veivesenet har satt karakteren 4 på. 4 er «verstingstempelet» som innebærer at brua er kritisk skadet.

Verst står det til med Svorkmo bru, som knytter sammen fylkesvei 65, fylkesvei 700/Klinglien og fylkesvei 475/Hølondveien. Der viser «helsejournalen» at brua har en kritisk skade som truer bæreevnen. Det vises også til at det gynger merkbart og ubehagelig midt på brua når både personbiler og busser passerer, og at brua derfor må sjekkes for utmatting. En inspeksjon i 2017 avslørte at brua har en alvorlig skade som burde vært reparert. Skaden beskrives i at en flens er ødelagt og at det tilsvarer 1/5 av ståltversnittet.

Tilstanden på brua har vært slik i mange år. Statens vegvesen har imidlertid innført strakstiltak, men det innebærer ikke at brua repareres. Nei, ved kritisk skade som truer bæreevnen, så reduserer man aksellast og totalvekt, man reduserer farten og om nødvendig så stenger man ett kjørefelt, hvilket krever lysregulering. Ved Svorkmo bru består «reparasjonen» i å senke totalvekta fra 60 til 50 tonn, hvilket betyr at tømmerbiler ikke kan passere brua med fullt lass. Med dette tiltaket defineres brua som trygg å ferdes på.

Problemet til Statens vegvesen er ikke bare at bruene er i elendig forfatning. Det er også et stort problem at etaten bryter reglene på 1 av 2 bruer, blant annet ved at inspeksjoner ikke utføres så ofte som de skal. Dermed blir heller ikke skadeutviklinga registrert, og man kan bare tenke seg hva som i ytterste fall kan bli konsekvensen.

Hovedutvalgsleder for vei i Trøndelag, Gunn Iversen Stokke, er frustrert over at fylkeskommunen aldri får nok penger til å kunne ta etter etterslepet på vei- og bruvedlikehold. Nå er det imidlertid viktig at hun og andre politikere utnytter det mulighetsrommet som VG har skapt med sine avsløringer, og nærmest krever at stortingspolitikerne bevilger penger også til det eksisterende veinettet som bare forfaller mer og mer. Samtidig må man se på om veivesenet gjør jobben godt nok med tanke på å forvalte de pengene som blir bevilget. Det som i alle fall er sikkert, er at verdens rikeste land ikke kan være bekjent av det som VG nå har avslørt.

Foto: Silje Asbjørnsen