Statens vegvesen er ikke fornøyd med hvordan NCC håndterte vinterens første test. Det endte med kaos på fylkesvei 710 mellom Orkanger og Valset ferjeleie.

Les også: - Vi beklager på det sterkeste

Politiet mottok torsdag morgen 16. november åtte-ti meldinger om personbiler, lastebiler og en skolebuss som sto i grøfta. Det var speilblankt på fylkesveien, og det hopet seg opp kø flere plasser, hovedsakelig på grunn av dårlig strøing på veistrekningen.

- Vi er helt klart ikke fornøyd med at det har blitt sånn. Vi må ha en debrifing av dette og kanskje gjøre om på strategien. Jeg beklager på det sterkeste problemene dette har medført, sa Gro Hege Viberg, prosjektleder i NCC, til ST torsdag formiddag.

NCC har overtatt drifts- og vedlikeholdsansvaret fra Mesta på de fleste av veiene i vårt nedslagsfelt fram til høsten 2022. Kontrakten trådte i kraft 1. september i år.

Anmeldte vedlikeholdet

Den første ordentlige testen etter at NCC vant anbudet, sto til stryk, ifølge Roald Tangvik i Tangvik Transport på Orkanger. Han var så misfornøyd at han møtte opp på lensmannskontoret i Orkdal samme dag og leverte anmeldelse på dårlig veivedlikehold.

Les også: Har anmeldt det dårlige veivedlikeholdet

- Vi skjønte hvordan dette ville bli, derfor ringte jeg til veimyndighetene klokka 22.30 onsdag kveld og varslet om at de burde komme seg ut og strø, sa Tangvik og la til:

- Vi fryktet at dette skulle skje når nye entreprenører overtok veiansvaret, og nå har det skjedd. At folk ikke kommer seg på jobb er ikke det verste, selv om det er irriterende. Frykten er ei dødsulykke på veien grunnet dårlig veivedlikehold.

Arnt Johansen, etterforskningsleder ved Orkdal og Agdenes lensmannskontor, bekrefter anmeldelsen.

- Vi må undersøke om dette på noen måte kan være straffbart. Men det er kanskje mer naturlig at kritikken rettes mot underentreprenørens oppdragsgivere, sier han.

- Har tro på NCC

Bjørn Erik Storstein, byggeleder i Statens vegvesen, kjenner til at det er levert en anmeldelse til politiet.

- Det er ikke ønskelig, og vi gjør selvsagt alt vi kan for å rette opp dette. Det er kjedelig. Jeg har vært i kontakt med politiet og sendt over all dokumentasjon om hva vi har gjorde denne morgenen, det vil si loggen fra Veitrafikksentralen, fortelle han.

- Frykter du at NCC ikke klarer jobben?

- Det er noe vi alltid frykter – at jobben ikke skal bli gjort. Men jeg har tro på at de klarer det. Som ny entreprenør i et område, er det alltid utfordrende i starten. Det som skjedde på torsdag, er ikke artig for noen parter; verken for oss, NCC eller bilistene, svarer han.

Sanksjoner

- Gir dere nye entreprenører en «viss slakke» i starten på en femårsperiode?

- Nei! Første gangen jobben ikke gjøres bra nok, er det definert som et avvik. Det som skjedde på torsdag var altså et avvik. Neste gang er det en såkalt mangel (vedlikeholdet ikke gjort innenfor riktig tid). Og den tredje gangen blir det sanksjoner i form av ei økonomisk bot, forklarer Storstein.

- Har du vært i kontakt med NCC etter «tabbe-torsdagen»?

- Allerede samme ettermiddag var de på kontoret hos meg. Nå skal de endre sine rutiner, slik at dette ikke skal skje igjen. De må forbedre systemet sitt og få gjort noen tiltak. Jeg håper det fungerer.

- Hvilke rutiner er det som skal endres?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere. Hør med NCC, sier Storstein.

- Har lært nå

Gro Hege Viberg sier at det det «ikke skjer endringer i rutinene som sådan».

- Vi skal ha større fokus på preventive tiltak. Vi setter ikke på flere folk, men skal være i forkant av vær-hendelsene, sånn at det blant annet blir strødd før det blir speilblankt. I tillegg må vi bruke tida på å tilegne oss de lokale forholdene, sier hun.

- Er du trygg på at det som skjedde forrige torsdag ikke skal skje igjen?

- Det skal i så fall ikke være rutinesvikt av oss som gjør det. Været kan være vanskelig. Men ut ifra det vi kan forutsi av vær og føre, føler jeg meg trygg på at vi har lært nå, svarer hun.

Verdt 188 millioner

Mesta har hatt veiansvaret i de to siste femårsperiodene. Det var seks aktører som kjempet om den nye femårskontrakten innenfor dette geografiske området: Agdenes, Orkdal, Skaun, Meldal, deler av E39 i Hemne og en «liten bit» i Melhus.

Anbudet til NCC var billigst. Kontrakten er på 188 millioner kroner. NCC overtar dermed:

5 mil med europaveier

41 mil med fylkesveier

12 av de 41 milene på fylkesveier er grusveier

Alle tilhørende gang- og sykkelveier

Gro Hege Viberg i NCC og Bjørn Erik Storstein i Statens vegvesen. Foto: Øyvind Brostrøm