Enova har gitt tilsagn om 198 000 kroner i støtte til Syrstadeng Bil AS på Storås om etablering av kommunens første hurtiglader.

- Vi søkte i oktober, og allerede tre uker senere kom et positivt svar, sier Joar Syrstadeng, daglig leder ved Syrstadeng Bil.

Enova lanserte i september en støtteordning for bygging av hurtigladere til elbil i en rekke kommuner i Norge.

– Enova har bidratt til 230 hurtigladere langs hovedfartsårene mellom landsdelene, og i større byer bygges det nå hurtigladere uten offentlig støtte, men mange andre steder har ikke elbilsatsingen kommet i gang. Nå vil vi sette fart på markedet også på disse stedene, og gjøre elbilen til et reelt alternativ for enda flere, uttalte Enovas markedsdirektør, Audhild Kvam.

Dekker 40 prosent

Det finnes tre ulike hurtigladestandarder, og Enova støtter kun såkalte trippelstandard-ladere, altså hurtigladere med alle tre standardene. Enova kan støtte utbygging i kommuner som i dag har færre enn to lademuligheter for minst én av de tre hurtigladestandardene.

Enova dekker 40 prosent av investeringskostnaden, med en øvre grense på 200 000 kroner per hurtiglader.

– Vi skal bidra til å framskynde utviklingen, og behandler søknadene etter først-til-mølla-prinsippet. Her lønner det seg med andre ord å være tidlig ute, sa Kvam.

Kommunal støtte?

Syrstadeng har vært i dialog med et dansk firma som setter opp elbil-ladere. Han har fått skissert en pris på 495 000 kroner. På grunnlag av det har Enova gitt tilsagn på 198 000 kroner.

- Tanken er at Syrstadeng Bil og Meldal kommune fordeler det resterende beløpet likt. Det innebærer 148 500 kroner på hver. Vi har søkt kommunen om dette allerede, men ikke fått svar ennå, sier Syrstadeng.

- Hvorfor går dere i spissen for at Meldal kommune skal få sin første hurtiglader for elbil?

- Det er jo flere og flere som har elbiler her oppe, og så vidt jeg vet finnes det i dag ikke ladere mellom Berkåk, Orkanger og Surnadal, sier han.

- God start

- Dersom dette blir en realitet, hvor skal laderen plasseres?

- Inntil veien ved vaskehallen på tomta vår, sier Syrstadeng og viser fram plassen utenfor bilbygget deres.

- Selger dere selv elbiler?

- Ikke ennå, men det blir i løpet av 2019.

- Hvor sikkert er det at dette blir en realitet?

- Vi har innhentet pris og fått tilsagn på midler fra Enova. Det er jo en god start. Nå venter vi på et forhåpentligvis positivt svar fra Meldal kommune, sier han.

«Samme løypa» i Snillfjord

I Snillfjord kommune har de nylig gått «samme løypa» om elbil-ladere og støtte fra Enova.

Les også: Nå blir det hurtigladere i Snillfjord

Nedenfor finner du en oversikt over kommuner hvor Enova kan støtte bygging av hurtiglader. Tallet i parentes indikerer hvor mange hurtigladere Enova kan støtte i kommunen.

* Rindal (2)

* Agdenes (2)

* Meldal (2)

* Skaun (2)

PS! Enova SF er et statsforetak, etablert i 2001, som eies av Olje- og energidepartementet. Finansieringen av virksomheten skjer via tildelte midler fra Energifondet.