Nylig ble det oppdaget at armeringsjern fortsatt stikker opp av betongen på to plasser på brua. Det ene stedet er cirka midt på og det andre helt i sørenden.

Prosjektleder Mats-André Lied i Statens vegvesen kjenner ikke detaljene, men sier at det under befaringa før bruåpninga ble påpekt noen mangler, eller såkalt restarbeid.

Må vurdere tiltak

Han ber ST kontakte byggeleder Perica Benic for ytterligere spørsmål.

Benic er ikke kjent med det ST opplyser ham om.

- Her må det være gjort en glipp et eller annet sted, sier han.

- Hva gjør dere med det?

- Vi må på befaring på stedet med en gang. Så må vi vurdere om det skal iverksettes tiltak umiddelbart eller om det kan vente til våren, sammen med det øvrige arbeidet som gjenstår, sier han.

- Hva kan konsekvensene bli dersom man venter til våren?

- Det er vanskelig å si. Vi må først vurdere omfanget av dette. Men det kan gi litt merarbeid, blant annet i form av pussing av rust, sier han.

Reklamasjon

- Lied snakket om flere mangler som ble avdekket under befaringa, eller den såkalte delovertakelsen, før brua åpnet. Hva omfatter dette?

- Det er blant annet flikking på rekkverket etter at det ble litt skadet ved montering, betongarbeid på kantdragerne, legging av membran og asfalt, samt dette med armeringsjernet, svarer han.

Benic legger til at armeringsjernet «opp i dagen» blir en reklamasjon opp imot entreprenøren.

- Det er BMO Entreprenør som gjør jobben på brua. Har de gjort en for dårlig jobb?

- Det kan jeg ikke kommentere. Det tar vi i så fall i byggemøtene våre, sier prosjektleder Lied, men medgir at manglene ikke samsvarer med det som skulle vært gjort i henhold til avtalen mellom vegvesenet og entreprenøren.

Svekket bæreevne

Det var i juni i år ST kunne avsløre at Forve bru på Fannrem var i ferd med å smuldre opp. Flere steder på brua var asfalten slitt helt ned til betongen, som utgjør selve brukonstruksjonen. I tillegg hadde betongen på flere punkter på brua begynt å gå i oppløsning, slik at armeringsjernet stakk fram. På sikt ville dette medføre at armeringsjernet rustet såpass at bæreevnen på brua ble svekket.

Fylkeskommunen (veieier) prioriterte tiltak her sånn at situasjonen ikke ble enda verre. Og 2. oktober ble brua stengt for trafikk.

Lenger enn planlagt

Arbeidsperioden var skissert til fem-seks uker – fram til de første ukene i november. 13. oktober fortalte vegvesenet til ST at arbeidet var i rute. Men så kom kontrabeskjeden. Reparasjonsbehovene var mer omfattende enn det som var forventet. Ny åpningsdato: 19. desember.

Dette reagerte det lokale næringslivet sterkt på. Allerede få uker etter brustenginga merket de en betydelig omsetningsnedgang. Og nå var det i tillegg skissert at julehandelen gikk fløyten.

- Vi visste ikke hva vi ville finne under asfaltdekket, og vi var nok litt for optimistiske, for å si det sånn, sa Perica Benic, byggeleder i Statens vegvesen, til ST i begynnelsen av november.

Han forklarte samtidig at de ville gjøre jobben ordentlig når de først var i gang. Men det ville ta tid.

Befaring

Så ble det sagt åpning innen 10. desember, og til slutt altså 1. desember. I realiteten åpnet brua torsdag kveld 30. november.

Arbeidet på Forve bru ble ikke ferdig. Fortsatt mangler det et lag med membran på det nye betongdekket og deretter et nytt toppdekke med asfalt. På grunn av kaldt vær må dette gjøres til våren. Da blir brua stengt på nytt under arbeidsperioden.

Eksakt dato for dette, og hvor lenge det vil på gå, er fortsatt uklart.

Armeringsjern stikker fortsatt opp på Forve bru. Og det etter at det er lagt nytt betongdekke. Foto: Anders Aa. Morken