Hemne

Det sier Ingvald Tøndel på Lernes i Hemne. I mai i år tok han beslutningen: Han skulle ikke gå av med pensjon da han fylte 67 i august. Han bestemte seg i stedet for å kjøpe seg splitter ny bil. Han siktet seg inn mot øverste hylle og bestilte like godt en Scania S730. Den råeste og største i hele familien til den svenske bilprodusenten. Pris: 2 millioner - så nær som på 13 000 kroner.

Velsignet av presten

Samtidig la han en annen plan. Dette skulle være en hemmelighet. Kun Ingvald selv, kona Jorunn og tidligere sogneprest Frode Christiansen visste om det.

— Frode Prest, som vi sier, velsignet hele opplegget, humrer Ingvald Tøndel ved kjøkkenbordet.

Hemmeligheten gikk ut på at den nye kjøredoningen skulle rulle inn på tunet på Sørgården på Ingvalds 67-årsdag. Med hele familien; barn, svigerbarn og barnebarn til stede. Den plana gikk raskt i vasken da det viste seg at det var lengre leveringstid enn som så.

Hemmelighet avslørt

Plan B var å gjøre det samme i en familiesammenkomst litt seinere. Men så ble det skjæring det også. En kollega i transportselskapet Br. Bakk fikk øye på Ingvald Tøndels navn på en merkelapp da bilen sto nesten leveringsklar hos Norsk Scania på Gjeldset ved Molde, og mobilbildet havnet hos Ingvalds sønn Nils André. Dermed var ikke hemmeligheten en hemmelighet lenger.

— Vel, det var egentlig litt godt gjort å greie å holde det hemmelig så lenge som vi gjorde, kommenterer Tøndel.

Nok om det. Bilen står der blankpolert og skinnende på tunet i dag. Den ankom i oktober og har altså vært i tjeneste i et par måneder allerede.

Går ikke på tomgang

Svært mange ser fram til den dagen de skal gå av med pensjon. Da skal de nyte livet, med sydenturer, sein frokost og en tilværelse uten å måtte forholde seg til klokkeslett og tidsfrister.

Sånn tenkte ikke Ingvald Tøndel.

— Jeg har god helse, og bestemte meg for å satse videre på sjåførjobben. Det var ikke riktig å sette seg ned uvirksom i godstolen. Men du må få med at kona støttet meg. Hun sa at enten måtte jeg slutte, eller kjøpe meg ny bil, forteller han.

— Ingvald er ikke typen til å gå på tomgang, skyter Jorunn Tøndel inn.

Som en hybel

Ingvald Tøndel hadde sine første oppdrag som lastebilsjåfør på begynnelsen av 70-tallet. Da kjørte han for Hemne Meieri, og hadde Holla som sin rute. Det gikk på henting og bringing av melkespann. Han kjørte en periode også for Lomundal.

I 1983 investerte han i sin første selveide bil. En Volvo F86. Kontrasten fra den gang til det flaggskipet som han ser gjennom kjøkkenvinduet i dag, er enorm.

— Det er ikke sammenlignbart. I dag har vi GPS, cruisekontroll og automatisk selvstrøer, og har ei førerhytte med både plass og utstyr som om det var en hybel. For ikke å snakke om motorkapasiteten. Nybilen har 730 hestekrefter, om lag 500 mer enn det som «før i tida» ble regnet som en kraftig motor, sier han.

Må ha det artig

Avgjørelsen om å utsette pensjonisttilværelsen kom altså etter familieråd, men selvsagt også som resultat av at Ingvald Tøndel trives over snittet godt bak rattet på en storbil.

— Jeg må vel tilstå det, sier mannen som også var gårdbruker fram til 2006, da sønnen Aslak tok over.

At han har fylt kvoten med arbeidstimer opp gjennom åra, vil han ikke høre så mye snakk om. Ingvald trives med å jobbe.

— Og så trives jeg med å drive et enkeltmannsforetak, der jeg kan ta meg en fridag når det passer. Jeg kan ikke jobbe så mye at det ikke er artig lenger, sier han.

Ingvald Tøndel lyktes nesten med å få den splitter nye Scandiaen til gårds på 67-årsdagen sin.

Lokalt samarbeid

Regionen i og rundt Hemne er preget av samarbeid mer enn konkurranse om oppdragene.

— Br. Bakk, Lomundal Transport og Sagøy Varetaxi er selskaper i samme bransje som gir meg oppdrag som fyller arbeidstida. Dette er firma jeg har et meget godt samarbeid med på alle vis. Bygger'n Lervik og flere lokale er også viktig for at et firma med én ansatt er levedyktig.

— Har du mange mil bak rattet som yrkessjåfør?

— Nei, det tør jeg ikke tippe. Men i dag ligger jeg på mellom 150 og 180 mil i uka, med turer til Bindal i nord, Bergen i vest og Oslo i sør.

Den siste bilen

— Har du satt en ny pensjonsalder?

— Jeg har sagt at jeg skal jobbe til jeg er 70. Men det betinger selvsagt at helsa holder seg. Det er et tema jeg har stor respekt for, man vet aldri, sier Ingvald Tøndel.

— Og du! Jeg synes du må få med at Arne Botten hos Norsk Scania solgte sin aller siste bil til akkurat meg før han gikk av med pensjon etter 50 år i lastebilbransjen. Det synes jeg er litt artig.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

20 år som selger, 50 år i lastebilbransjen. Arne Botten solgte sin siste bil før han gikk av med pensjon til Ingvald Tøndel. Foto: Privat
— Du kan ikke sammenligne de bilene jeg kjørte før i tida, sier Ingvald Tøndel. Foto: John M. Myrhaug