I dag kan man ved å vise båtbillett eller periodekort for båt, ta buss gratis i inn i én bussone i Trondheim. Torhild Aarbergsbotten (H) håper ordningen fortsetter når fylkestinget behandler saken torsdag.

- Jeg håper virkelig at fylkestinget støtter AtB sitt forslag om å videreføre ombordstigningsfradraget mellom båt og buss i Trondheim, sier Aarbergsbotten.

I vårt distrikt vil det blant annet komme pendlere til og fra Agdenes til gode, som kan bruke båtbilletten til å få videre transport innad i stor-Trondheim.

- I dag kan man ta buss inn i én sone gratis på båtbilletten, og stor-Trondheim er én sone. Det er ganske mange pendlere som er avhengig av buss videre når de kommer med båten, og også motsatt vei: Folk som pendler ut av byen og trenger buss for å komme seg til båten. Det er ganske dyrt å reise med båt, og det ville blitt enda dyrere å betale busskort i tillegg til båtkortet, sier Aarbergsbotten.

AtB vil videreføre

Det har ei stund vært jobbet med nytt takst- og sonesystem for Trøndelag, som nå skal behandles i fylkestinget.

- Det blir færre og større soner, og en prisjustering ut fra det. I dette arbeidet, som var på høring i kommunene i juni, har det ikke stått noe om å fjerne ombordstigningsfradraget. Da det kom opp i hovedutvalget for transport i midten av november, hadde imidlertid fylkesrådmannen elegant konkludert med at fradraget fjernes. Jeg fremmet motsatt forslag, men fikk ikke flertall. Men jeg sendte også spørsmål til fylkesrådmannen om hvem som hadde bestemt at det skulle fjernes, og det viste seg at det ikke hadde vært på høring. I AtBs høringsforslag lå det at det skulle videreføres, sier Aarbergsbotten.

Nå håper hun fylkestinget går inn for å videreføre ordningen.

- AtB konkluderer med at ordningen skal gjelde for Trondheim, slik at man kan reise innad i sonen når man kommer med båt dit. Jeg blir veldig overrasket hvis det ikke blir flertall for dette, sier Aarbergsbotten.

Regional utvikling

- Hvor stort inntektstap gir ordningen?

- Det er på cirka to millioner, men i mine øyne er det nettopp slik vi bør bruke penger på regional utvikling. Dette er region utvikling i praksis: Folk kan bo utenfor Trondheim og jobbe i Trondheim, eller motsatt. Det vil være en stor seier for pendlere og for tilrettelegging av bo- og arbeidsregionen rundt Trondheim, sier hun.

Hun har vært skeptisk til hvordan utfallet av saken ville bli, men er glad for at utredninga til AtB er positiv. Nå mener hun det skal gå riktig vei.

- Skal vi få ned biltrafikken i Trondheim, er vi helt avhengige av et godt og sømløst kollektivtilbud mellom regionen og Trondheim. Da er ikke medisinen å øke kollektivprisene, men å videreføre ordninger som vi vet virker. Dette ser det også ut til at Høyre får gjennomslag for, sier hun.

- Skal vi få ned biltrafikken i Trondheim, er vi helt avhengige av et godt og sømløst kollektivtilbud mellom regionen og Trondheim, sier Torhild Aarbergsbotten. Foto: Catharina Morken