Thamshavnbanen vil trolig være klar for åpning i slutten av mai, som vanlig. Neste uke kommer Havarikommisjonen på besøk.

Etter avsporinga sør for Svorkmo 3. oktober i fjor, hvor 28 skoleelever var ombord, ble Statens havarikommisjon for transport koblet inn. Det ble klart at havarikommisjonen ville komme med en rapport. De hadde da ett år på seg til å ferdigstille rapporten.

- Rapporten har vi ikke fått, og vi regner med de bruker det året de har på seg. Men vi har fått høre at de kommer hit for å ha et møte med oss neste uke. Da skal de vel gå gjennom sikkerhetssystemet vårt og se på ting litt på nytt, sier Lefstad.

Omfattende rapport

- Hva vet dere om agendaen for møtet?

- Det er vel en gjennomgang av hendelsen og generelt sikkerhetssystemet vårt. Det er ganske omfattende med en slik rapport, og dette er nok en del av den jobben, sier han.

Havarikommisjonen kommer til Løkken tirsdag neste uke. Rapporten deres er imidlertid ikke avgjørende for at banen kan «friskmeldes» og settes i drift til vanlig tid i vår. Lefstad har tidligere forklar til ST at det er industrimuseet selv som har ansvar for å vurdere om banen er sikker nok til å settes i drift.

- Hvordan vurderer du sikkerheten nå?

- Nå er jo banen nedsnødd og det skjer ingenting med den på vinterstid. Vi slutter av i august-september, sier Lefstad.

I rute til åpning

- Hva rakk dere å gjøre før vinteren?

- Vi ble ferdige med arbeidet på selve stedet for avsporinga, og fortsatte med å skifte sviller så lenge det gikk utover høsten. Det er en kontinuerlig prosess, sier Lefstad.

- Hva må dere gjøre videre for å kunne åpne banen til sesongen?

- Da vil vi gjøre normale tiltak, som å skifte sviller, kjøreledninger og overhaling på transformatorer. Vi begynner igjen så snart vi kan, sier han.

Han forteller at alt skal være klart til åpning i slutten av mai, slik som det bruker å være.

- Ingenting tyder på noe annet. Det spørs litt på vær, vind, flom, trefall og slike ting også. Det blir helt ordinære inspeksjoner i år som alle andre år, sier han.