Nav har fått mye «juling» opp gjennom årene, og media har nok bidratt til å skape et inntrykk av at Nav ikke alltid svarer helt til forventningene fra storsamfunnet. Bildet er nok, heldigvis, mer nyansert enn som så. Det er nemlig slik at vi i media helst hører om og formidler det som ikke er bra. Og nettopp det å belyse ting som ikke fungerer, er et viktig element i samfunnsoppdraget til mediebransjen. Men det finnes også soskinnshistorier hvor Nav spiller hovedroller. Og disse historiene er også viktig å fortelle, da de bidrar til å skape trygghet og tillit til at Nav som et av storsamfunnets viktigste instrumenter faktisk fungerer.

I historien om Dennis Sandven, som du kan lese i dagens avis, finner vi tre hovedrolleinnehavere - Sandven, Stranda mekaniske verksted og Nav. Sandven ble lam fra brystet og ned etter ei ulykke i 2011, og 21-åringen har stadig spurt seg selv om han noen gang ville komme seg ut i jobb. I dag er den unge mannen i full jobb, takket være et tilfeldig møte med daglig leder hos Stranda Mekaniske verksted, Lars Erlend Aune, i 2016. Da Aune fant ut at bedriften trengte en ekstra ressurs, falt valget på Sandven. Etter å ha jobbet ved kundemottaket fram til relativt nylig, dukket ideen opp om å flytte Sandven over på brøyting da trykket i kundemottaket avtok. I utgangspunktet en ganske utfordrende ide vil nok en del si, da hjullastere i utgangspunktet ikke er egnet til å bli betjent av rullestolbrukere. Men Aune og hans ansatte valgte å se forbi begrensningene. De tok kontakt med Nav, som via Hjelpemiddelsentralen fikk bygd om en hjullaster slik at den kunne betjenes fullt at av Sandven. Og nylig sto en hjullaster til 10 millioner klar til bruk for den unge mannen.

Stranda mekaniske verksted og Nav fortjener trampeklapp for innsatsen. Mens mange arbeidsgivere velger bort arbeidssøkere som trenger ekstra tilrettelegging, har Lars Arne Aune og co. strukket seg langt i motsatt retning. Og her snakker vi ikke om veldedighet, vi snakker om å gjøre hva som er nødvendig for at en ung arbeidstaker lenket til rullestol får mulighet til å bli en fullverdig medarbeider med like god produksjonsevne som hvem som helst andre. Dette har imidlertid ikke vært mulig uten innsatsen fra Nav. Denne saken er et utrolig flott eksempel på hva god samhandling mellom bedrift, Nav og arbeidstaker kan føre til. Dette er ei solskinnshistorie til etterfølgelse, ei historie som bør motivere andre bedrifter, Nav-kontorer og arbeidstakere med behov for tilrettelegging til å se mulighetene framfor begrensningene!

Foto: Silje Asbjørnsen