Søndag formiddag møtes travrepresentanter for hele Midt-Norge på Orkdal tråvpark. Da inviterer nemlig Midt-Norge travforbund til høstkonferanse.

Legges fram søndag

Årets konferanse er imøtesett med ekstra stor spenning, for det er her konsulentbyrået Optiman vil legge fram resultatet av sitt utredningsarbeid.

Optiman har sett på ulike alternative plasseringer for ny regiontravbane, og har vurdert Klæbu, Melhus, Orkdal og Malvik.

Deltakerne på høstkonferansen vil være de første som får innsyn i Optimans valg.

Eiendomsskatt

Når det gjelder Klæbu-alternativet, som av mange har vært regnet som en favoritt, må man ta med i betraktningen at det vil bli økte driftsutgifter på grunn av at kommunen har eiendomsskatt.

Klæbu har en sats på sju promille, noe som vil gi en økt årlig utgift på rundt to millioner kroner de første årene (regnet ut fra antatt investeringsbeløp).

– Jeg regner med at Optiman har tatt med dette momentet. Alt slikt må tillegges vekt, og vi må ta det med i beregningen, sier Edmund Morewood til ST.

Vei i det blå?

I dagens ST kommer det fram at det er store usikkerhetsmomenter rundt byggingen av fylkesvei 704 fra Sandmoen til Tulluan, der Klæbu ønsker å plassere travbanen.

Midt-Norge travforbund har satt som en forutsetning at denne blir bygd for at det skal være aktuelt med travbane i Klæbu.

Ikke vedtak i år

Prosjektet blir imidlertid mye dyrere enn det man har finansiering til. Det er satt av 490 millioner kroner til ny fv 704, mens det viser seg at veien vil koste minst 700 millioner kroner. Det skal derfor lages to reguleringsplaner – én for strekningen Sandmoen – Tanem og en for Tanem – Tulluan. Dette arbeidet er ennå ikke i gang, og det betyr at det ikke kan bli fattet noe byggevedtak før tidligst neste år.

– Kan travsporten fatte et vedtak om å bygge ut i Klæbu så lenge det ikke er fattet noe vedtak om den aktuelle veistrekningen, Morewood?

– Jeg skjønner hva du mener. Dette er noe vi må vurdere underveis framover. Noe mer kan jeg ikke si om dette nå.

DNT-styret

– Hva vil skje etter søndagens høstkonferanse?

– Det blir et åpent møte i Trondheim førstkommende torsdag. Så vil styret i Midt-Norge travforbund behandle saken i et ekstraordinært møte. Dato er ennå ikke fastsatt. Så vil Det norske travselskaps styre ha saken til behandling den 24. oktober før saken avgjøres endelig på generalforsamlingen i Midt-Norge travforbund.

– Hvilket mandat har DNT?

– Godt spørsmål! De vil nok komme med sin anbefaling.

– Vil det bli vanskelig å gå imot ei anbefaling fra DNT?

– Ja, det vil jeg tro. Man skal begrunne godt om man skal gå imot den.