Annonse fra Møller Bil Orkdal
Gå til

- Jeg sykler lengre enn jeg kjører bil

Ute er det snøslaps og lite som minner om sykkelsesong. I kjelleren hjemme hos familien Oddli i Råbygda ser det imidlertid ut som de har startet sykkelutsalg.

- Det er fatter´n det, vet du. Her står det sykler fra flere tidsepoker. De fleste er intakte, men selv de som er utrangert kvitter han seg ikke med. Det samme gjelder disse hjelmene, sier Anders Oddli (23), og peker på kolleksjonen av sykkelhjelmer som sirlig er hengt opp på veggen over kjellernedgangen.

Anders plukker ned et par av dem. En har en tydelig sprekk i hardplasten. På den andre er hakestroppen slitt av.

I 2007 vant han Ungdomsmesterskapet i 13-årsklassen i Brummunddal. Seieren ble feiret med to is(!)

 

Ingen selvfølge

En innholdsrik sykkelsesong med stor framgang både på bane og landevei er over for den unge orkdalingen som nærmest startet sin sykkelkarriere ved en tilfeldighet. Skjønt fullt så tilfeldig som det høres ut er det kanskje ikke. Som liten gutt var nemlig ikke Anders spesielt interessert i idrett. Det var tvert imot timene foran PC med spennende dataspill som fenget mest.

Interessen for sykkel ble imidlertid vekket da faren, Stig Rune, som selv var en svært lovende syklist i ungdommen, gikk til innkjøp av et sykkelspill til sønnens datamaskin. Om det var en spesiell baktanke i valg av spill, vet ikke Anders noe om, men det viste seg at spillet fenget den unge datainteresserte guttungen såpass at han fikk lyst til å prøve sykkelsporten i virkeligheten.

- Han var svært raskt ute med å skaffe meg en ordentlig sykkel, og som 11-åring tilbrakte jeg mye av den første vinteren på rulle i kjelleren, avslører Anders.

Har du behov for en defekt sykkelhjelm, er det bare å kontakte Stig Rune Oddli.

 

Fellesskap

Han hadde også fått med seg at faren ofte bevilget seg en cola etter sine sykkelturer. Akkurat den vanen passet godt inn hos junior, som utover våren ble med faren på treningsturer langs landeveien. To ganger i uka tok Stig Rune med seg Anders på fellestreningene til Orkla Cykleklubb, der han var desidert yngstemann i feltet.

- Jeg var vel den eneste under 30 år, men jeg husker jeg gledet meg til disse treningene. Det var ukas høydepunkt, og miljøet har betydd mye for min sykkelinteresse, sier Anders, som uttrykker stor takk til klubben som har betydd svært mye for han.

Da han var 12 begynte han å konkurrere. For den målbevisste orkdalingen var det bare en ting som gjaldt: å vinne.

- Jeg er en vinnerskalle, og hater å tape. Sånn har det vært hele veien, sier Anders, som har fått oppleve begge deler så langt i karrieren, selv om pilen hele tiden har pekt opp og fram for den fysisk sterke syklisten fra Råbygda.

Det er slik han helst vil avslutte et sykkelløp. Her fra et gateritt i Fredrikstad i 2008.

 

Til Belgia

Årets sesong ble avsluttet med EM i banesykling i Berlin, der han var med å kjempe om medaljene helt til siste tråkk. Framgangen på landeveien i år har også blitt lagt merke til. Såpass at sportsdirektøren i belgiske Baguet Miba ønsket å høre fra han. I februar setter han seg i sin Skoda Octavia og setter kursen mot det lille flate landet på kontinentet, som har svært stolte sykkeltradisjoner. Det er nok å nevne navn som Eddy Merckx, Greg Van Avermat og Tom Boonen.

- Bilen, som har blitt svært viktig for meg, går cirka 20 000 kilometer i året, til og fra konkurranser. Avtalen med Møller Bil Orkdal er derfor svært viktig for at jeg kan satse slik jeg gjør, sier Anders.

Om den blå Skodaen passerer nevnte antall kilometer, er ikke det nok til å slå distansen som den unge syklisten tilbakelegger på sykkelsetet i løpet av ett år. Anders finner fram mobiltelefonen sin der alt av aktivitet oppdateres til enhver tid.

Ønsker du å prøvekjøre en Skoda kan du bestille det her.

Marginene er små i sykkelsporten, og slik reagerer en vinnerskalle når seieren glipper.

 

Spurtsterk

- På sykkelen har jeg tilbakelagt 21 370 kilometer fordelt på 812 timer de siste 365 dagene, sier han med et smil om munnen.

Grovt regnet betyr det 42 turer fra Orkanger til Oslo for den 1,82 meter lange rytteren med matchvekt på 77 kilo. En kropp som gjør at han aldri vil bli en typisk klatrer som kan vinne Tour de France sammenlagt, men som utmerket godt kan vinne etapper i de store etapperittene.

- En relativt flat løype, gjerne litt teknisk, med mange svinger er perfekt for meg. Spurtegenskaper har jeg, noe som i stor grad skyldes banesyklingen, hevder Anders.

Han viser til Mark Cavendish suksess som spurter i de store etapperittene forklares med satsingen på banesykling. Selv om han nå velger å satse mer målrettet på landevei betyr ikke det at han skrinlegger banesyklingen, hvor han i år blant annet har knust Steffen Kjærgaards tidligere norgesrekord på 4 000 meter.


Kost og bøtte

Anders trekker mer enn gjerne fram støtten han har fått lokalt som en viktig forutsetning for satsingen på sykkelkarrieren, som er en relativt kostbar sport å holde på med.

Far og sønn på velodromen i Berlin.

 

- Foruten avtalen med Møller Bil Orkdal har jeg flere lokale støttespillere. Uten dem og mor og far som har støttet meg hele veien, hadde det ikke vært mulig å holde på, framhever han.


Det er imidlertid en person det er vanskelig å komme utenom når han skal trekke fram hvem som har betydd mest.

- Faren min står alltid klar med kost og vaskebøtte og sørger for at sykkelen får en ordentlig vask etter at jeg har vært ute på treningstur. Han er med meg på stevner og sist da vi var på EM i Berlin var det han som stilte opp hele veien, sier Anders.

I 2020 er det Olympiske leker i Tokyo. Der har han ambisjoner om å delta i banesykling. Innen da er målet også å ha fått kontrakt med et profesjonelt lag og delta i de store etapperittene.

Med Anders Oddlis treningsvilje, målbevissthet, fysiske forutsetninger og ikke minst vinnervilje bør ingen bli overrasket om han faktisk lykkes i en av verdens tøffeste idretter!

Se Anders Oddli der han prøver å ta igjen feltet med en unde under årets EM. Hadde han klart det ville det blitt medalje.

 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Avisa Sør-Trøndelags redaksjon, men av Avisa Sør-Trøndelags markedsavdeling.

Avisa Sør-Trøndelag er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på avisa-st.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.