Annonse fra ST Media | avisa ST
Gå til

- Det ga oss en unik mulighet

Du har sikkert lagt merke til det flere ganger. Artikler på avisenes nettsider og papirutgaver som er merket med annonsørinnhold.

I realiteten er dette annonser som er integrert og ligner mer på redaksjonelt innhold. For redaksjonelle nettsteder, som avisa-st.no, vil det bety annonser av denne typen:

Her ser du hvor godt innholdsmarkedsføring passer inn på en avis sin nettside.

 

Markedssjef Johan Olav Wiggen hos Møller Bil Orkdal er en av annonsørene som har benyttet seg av muligheten. Da de skulle fortelle om hvorfor de engasjerer seg som støttespiller for lag, foreninger og enkeltutøvere innen idrett og kultur, valgte de å gjøre dette gjennom avisa Sør-Trøndelag.

Eksempel hvordan en slik annonse kan se ut. Annonsen merkes med annonsørinnhold i topp og bunn.

Bygger merkevare

- Sammen med innholdsmarkedsfører Steinar Larsen i avisa fikk vi utarbeidet tekst og øvrig innhold som både profilerer sponsorobjektet og oss som bedrift, sier Wiggen, som har fått svært mange positive tilbakemeldinger på tiltaket.

- For oss handler det om å bygge merkevare gjennom å vise at vi ønsker å bidra til positiv aktivitet i det markedet vi opererer i, presiserer han, og legger til at avisas nedslagsfelt er svært godt egnet for en aktivitet som dette.

Johan Olav Wiggen, markedsjef i Møller Bil Orkdal, har fått svært mange positive tilbakemeldinger på sin innholdsmarkedsføring.

 

Støy og uro

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, som mange ønsker å kalle det, har eksistert i mange år, men har tatt skikkelig av de siste årene. Mye av årsaken er at tradisjonelle annonser oftere er blitt forbundet med støy og irrelevant uro på det nettstedet man besøker. Å lage annonser som glir bedre inn i leseropplevelsen er derfor sett på som en god løsning for brukerne og annonsørene.

Flere undersøkelser viser at høye klikkrater og lang lesetid hos brukeren er to kriterier som gjør at denne typen annonsering skiller seg fra andre annonsetyper.

- Leserne vil gjerne lese gode historier og relevant innhold, poengterer daglig leder og markedssjef Tommy Krangsås i avisa-Sør-Trøndelag.

Tommy Krangsås og Steinar Larsen i ST Media er klare til å hjelpe bedrifter i gang med sin innholdssatsning.

 

Merkes

I Norge er det forøvrig strenge krav, både i mediehusene selv og fra forbrukermyndigheter, til tydelig merking av annonser. Kommersielt innhold skal skille seg fra redaksjonelt innhold, slik at ikke leserne blir lurt.

- Det er vi selvsagt enig i, samtidig er det er avgjørende å ta vare på leseropplevelsen, og ikke minst relevansen i annonsørinnholdet. Derfor er det viktig at kommersielt innhold er like godt laget og presentert som redaksjonelt innhold, sier Krangsås.


Lang levetid

Innholdet i artikkelen er kundens eiendom, og kan selvsagt deles på ulike sosiale media.

- Vi ser at innholdet har lang levetid langt etter at publiseringsperioden er over. Artikkelen vil bli liggende på avisa-st.no og er i praksis søkbar for alltid, forklarer Krangsås.


Hvis du ønsker å se på mulighetene for hvordan innholdsmarkedsføring kan være med å støtte opp under din markedsstrategi er det bare å ta kontakt med Tommy eller Steinar i ST Media, som er avisa ST sin markedsavdeling.

Tommy Krangsås  | 928 45 250 | tommy.krangsas@avisa-st.no

Steinar Larsen | 416 11 368 | steinar.larsen@avisa-st.no


Eksempler på innholdsprosjekter vi har jobbet med:

On Arkitekter og Ingeniører | - Rett og slett folkelige

Coop Marked Skaun | - Damebehovet har vi vokst fra oss

Møller Bil Orkdal | - Jeg sykler lengre enn jeg kjører bil

Møller Bil Orkdal | Ditt beste sommerminne 2018?

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Avisa Sør-Trøndelags redaksjon, men av Avisa Sør-Trøndelags markedsavdeling.

Avisa Sør-Trøndelag er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på avisa-st.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.