Fakta og sannhet betyr null når ordfører Gunnar H. Lysholm og Orkdalslista skal sverte Småbylista. I ST 3. september setter Gunnar H. Lysholm og fire av listekandidatene hans, følgende bløff på trykk om valg av trasé for framtidig E39.

«SBL (Småbylista) vil altså flytte et støyproblem fra Nerøra til et monsteranlegg på Evjen.»

Småbylista har ikke tatt stilling til hvor ny E39 bør komme. Vi vet for lite. Heller ikke jeg som privatperson har noen endelig oppfatning. Jeg vet for lite.

Påskuddet for å sverte Småbylista denne gangen er en artikkel på orkangervel.no fra 23. april med tittelen «Forakten for kunnskap – ny E39 før vi dør?»

Bakgrunn, og dette er altså fakta:

1) På oppdrag fra Orkdal kommune, laget Statens vegvesen et forprosjekt om valg av trasé for framtidig E39. Etter mønster fra slike utredninger, kartla fagfolk et sett av pluss- og minusfaktorer ved alternativene.

2) Vurdering av belastninger på nærmiljø, tap av dyrkajord, kostnader og tekniske muligheter / begrensninger mv. ledet til en anbefaling fra vegvesenet for videre utredning: Kryssing på Evjen rett sør for sjukehuset.

3) Ordfører Gunnar H. Lysholm rykket ut i avisa og kalte vegvesenets faglige konklusjon for «ubrukbar».

Å avfeie rapporten som «ubrukbar» mener jeg er å vise forakt for kunnskap. Det er nonsjalant, useriøst og det kan skade Orkdal kommunes interesser.

Hva som ble skrevet, faktum:

Alle kan gå inn på orkangervel.no og lese hva jeg faktisk skrev 23. april. Blant annet står det:

«Du kan være uenig i vekting av pluss- og minusfaktorer. Du kan også være uenig i at Evjen er det beste alternativet. Men å påstå at Evjen-traseen er ubrukbar (Gunnar H. Lysholm) eller dårligst (Rasmus Skålholt), vitner om forakt for kunnskap. Vegvesenets forprosjekt er kunnskapsbasert. Det er grunn til å spørre om de som allerede nå slakter vegvesenets råd, i det hele tatt har lest rapporten. Som en service fra orkangervel.no, og siden den ikke er å se på Orkdal kommunes nettsider: Her kan DU lese hele rapporten.»

Dette greier kommunens ordfører å framstille som at Småbylista vil bygge et «monsteranlegg» på Evjen. Vet Lysholms listekandidater Bjørn Steinar Kirkholt, Turid Østhus, Jørgen Indergård og Eva Solstad hva de skriver under på? I forrige innlegg fra samme krets rundt Lysholm, sto det om «min frue», som om Orkdalslista består av et omvendt harem.

Store ulemper på Fannremsmoen

Orkdalslista mener Fannremsmoen er et godt alternativ for ny E39, og det kan jo hende. Men hvis vi skal følge Lysholms ordbruk og logikk, blir svaret sånn:

«Orkdalslista vil bygge et monsteranlegg ved tettbebyggelsen på Fannremsmoen. Monsteranlegget blir nabo til det kommende boligfeltet Kleivan, som skal utvikle Fannrem. Hvis du liker Fannrem, hold deg unna Orkdalslista.»

Rent saklig har nemlig alternativet på Fannremsmoen betydelige ulemper. Trolig blir flere boliger berørt der enn på Evjen, når vi vet hvor omfattende boligbygging som er planlagt i området. Dessuten mener Statens vegvesen at E39 må heves med fylling og bygges i bru over den fredede Thamshavnbanen. Fannremsmoen får i så fall et «monsteranlegg» over hustakene – ikke delvis under bakken, som på Evjen.

Ordfører Gunnar H. Lysholms omgang med sannheten, er en av årsakene til at jeg har orket å drive orkangervel.no så lenge. Folk må få lese hva som f.eks. står i utredninger om havna, når kommunens ordfører forvrenger fakta både på møter og i avisa. Eksemplene er mange. De kan dokumenteres.

Hans Kringstad

6. kandidat Småbylista,

ansvarlig for orkangervel.no