Jeg ser at Høyre og Avisa Sør-Trøndelag på lederplass drømmer seg tilbake til da staten hadde ansvar for de øvrige riksvegene. Vedlagt en oversikt over forskjellen på staten som eier (2009) og fylkeskommunen samlet som eier, samt Sør-Trøndelag som eier i egen søyle. Tallenes tale er klare; siden fylkeskommunen tok over fylkesvegene har vi i her i fylket økt investeringene i ny veg med 425%, og i landet forøvrig har investeringene økt med 153%. Drift og vedlikehold er økt med 36 %.

Da fylkeskommunen tok over fylkesvegene i 2010, hadde både Laksevegen og nye veger over Fosen ligget i stabilt sideleie i en årrekke på Stortinget. Nå, i 2015 har vi allerede åpnet tre nye tunneler på Laksevegen og kuttet reisetida over Fosen med 20 minutter over Kråkmo. Videre har vi varslet at vi vil framskynde ferdigstillingen av Fosenvegene med to år.

Innimellom taler virkeligheten bedre enn politiske besvergelser. Næringslivet jeg møter har ikke tid til Høyres politiske øvelser, de trenger ny veg. Det samme gjelder befolkningen som trenger trygge veger.

Jeg kan også legge til at det har gått ut et dekret (R2) fra Samferdselsdepartementet til alle transportetater i forbindelse med forberedelsen til ny Nasjonal Transportplan (som Høyre og Avisa Sør-Trøndelag på lederplass vil flytte Fylkesveg 710 inn i), hvor kravet er at alle prosjekt som skal prioriteres må være samfunnsøkonomisk lønnsomme. I realiteten er det prosjekter med svært høy årsdøgntrafikk rundt de store befolkningskonsentrasjonene. Fv710 kommer neppe til å være på topp 1000 av den lista med regjeringens kriterier, men det er altså der Høyre vil plassere den.

Vi som faktisk bygger veg (jfr. oversikten), tenker det er større sjanse for oppgradering av fylkesvegene rundt Orkdal (Fv710, Fv65, Fv714) og E39, om vi ser dette i en helhetlig sammenheng lokalt og regionalt. Hvis Høyre vil bidra til bedre veger, er det bare å fylle på med penger til den vegeieren som bygger mest i Norge; fylkeskommunene. Men da må de store pengene brukes på fellesskapets prosjekter og ikke på å kutte skattene til landets rikeste, slik både Høyre og Avisa Sør-Trøndelag på lederplass ønsker å prioritere.

Tore O. Sandvik

fylkesordfører