Slik klarte Sveinung å lage en festival i Trondheim på rekordtid

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR ORKLA SPAREBANK

Festivalsommeren har blitt utsatt til neste år, men ved Fosenkaia i Trondheim kan du oppleve konserter opptil flere ganger i uka - i hele sommer. – Dette hadde aldri skjedd uten god finansiell støtte, sier initiativtaker Sveinung Sundli.

Fra 17. juni forvandles Fosenkaia til Norges lengste sommerfestival. Konsertvirksomheten på Kafé Skuret er flyttet, og området er dekorert med tømmer, skigarder, benker, boder og kunstinstallasjoner.

– På Stormfestivalen kommer det kjente og kjære musikere fra hele Norge, som vil holde konserter i løpet av de to neste månedene, sier festivalgründer Sveinung Sundli - som også er styreleder for Kafé Skuret og Troll Restaurant.

Vi var tilstede midt i opprigget dagen før festivalen startet.

Festivalområdet strekker seg fra Kafé Skuret, og frem til konsertområdet rett utenfor Troll Restaurant. Her kan du også se kunst laget av Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K) og Kunstakademiet.

Sveinung Sundli er både musiker og styreleder for Kafé Skuret og Troll Restaurant. Han er også primus motor for Stormfestivalen.

Et viktig kulturtilbud

Stormfestivalen hadde ikke blitt en realitet uten støtte fra Orkla Sparebank, som er en av hovedsponsorene. Og det er ikke tilfeldig at nettopp denne banken ble forespurt.

– Jeg har hatt et godt samarbeid med Orkla Sparebank både i forbindelse med Storåsfestivalen og kulturbegivenheter i Gammelgruva. Det betyr mye for meg at de ville stille opp som sponsorer, meddeler Sundli.

Festivalen er spesialtilpasset koronasituasjonen, og ønsket til Sundli er å gi folket et godt kulturtilbud der de får kjenne på festivalfølelsen – bare i en mindre skala med plass til 200 gjester av gangen.

Festivalen gikk fra idé til virkelighet for bare under en måned siden, og Sundli har satt i sving et ensemble på over tretti personer for å gjøre festivalen klar.

Orkla Sparebank tilbyr finansiell rådgivning for både privatpersoner og bedrifter. Les mer her.

– Vi har fått en enormt positivt respons fra alle etater. Det virker som vi alle har en felles forståelse for at nå trenger vi et kulturtilbud som byr på fellesskap, musikk og glede etter den verste koronaperioden, forteller Sundli.

På Stormfestivalen gjester et bredt repertoar av artister, og blant dem er Jan Eggum, Gåte, Kari Bremnes, Mari Boine og Onkel P.

Festivalgründer Sundli er gira og spendt dagen før det braker løs. På festivalområdet kan du se flere kunstinstallasjoner av blant annet Kjell Erik Killi Olsen.

På Stormfestivalen kan man kjenne lukten av nyhogd tømmer, og festivalens «look» er i stil med Troll Restaurant.

Et samfunnsansvar med god støtte

Siden Norge har avlyst de fleste festivaler denne sommeren, vil Stormfestivalen være et viktig arrangement - og den største kulturelle begivenheten i Midt-Norge. Festivalen gjør også positivt utslag for flere enn bare publikummerne og virksomheten til Sundli.

– Festivalen gir jobb til både lyd- og lysteknikere og spilleoppdrag for musikere. Det er også positivt for reiselivet i Trondheim, og hoteller som får flere gjester. Dette er vinn-vinn for oss alle. Vi gjør vår del av samfunnsdugnaden med å gi jobb til folk i skadeskutte bransjer, sier Sundli.

Sundli retter en stor takk til Orkla Sparebank som har bidratt med finansiell støtte. Terje Sletvold fra banken er imponert over hva de har fått til på så kort tid.

Han har hatt en lang og trofast relasjon til Orkla Sparebank, og de har vært både en personlig rådgiver og en stødig samarbeidspartner.


– Ekstra stor betydning

Orkla Sparebank har alltid vært opptatt av å støtte lokale kultur - og idrettsarrangementer, og det var ikke vanskelig for dem å takke ja når Sundli tok kontakt.

– Nå ønsker vi også å gi støtte til det som skjer i Trondheim, sier sponsoransvarlig i Orkla sparebank, Terje Sletvold.

– Vi gjorde en kort beslutningsprosess og takket ja da Sveinung spurte om et samarbeid igjen. Han er både kreativ og løsningsorientert, og vi liker de ujålete og jordnære konseptene han setter i gang, legger han til.


Les mer om Orkla Sparebank sin støtte til Stormfestivalen her.

Sletvold mener Stormfestivalen vil bli et viktig arrangement for både Trondheim og regionen for øvrig. Med et bredt spekter av artister som skal opptre, vil denne festivalen treffe både unge og eldre musikkinteresserte.

– Stormfestivalen blir et unikt arrangement. Jeg tror festivalen kommer til å ha en ekstra stor betydning i år, siden mange i Trøndelag kommer til å feriere i lokalområdet sitt. Jeg vil også tro at folk fra regionen vil ta turen inn til byen på festival i løpet av sommeren.

Terje Sletvold fra Orkla Sparebank er stolt over å være en av hovedsponsorene for Stormfestivalen.

20 000 publikummere

Orkla Sparebank, som også har en egen avdeling på Moholt, ønsker å vise seg frem som en lokal bank også i Trondheim.

– Vi mener det er viktig for oss å synliggjøre banken også i Trondheim. Og vi er veldig fornøyd med å kunne gjøre det samtidig som vi bidrar til å øke kulturtilbudet i den spesielle tiden vi er i. Jeg har en god følelse på dette, og skal selvfølgelig komme og høre konserter selv i sommer, legger Sletvold til.

Festivalgründer Sundli kan melde at flere av konsertene allerede er utsolgt. Og Stormfestivalen har hatt fulle tribuner de første dagene. Sundli har har en god følelse på at dette vil bli sommerens kulturelle høydepunkt i Trøndelag.

– Hvis vi selger ut alle konsertene vil det komme til sammen 20 000 publikummere i løpet av sommeren. Og det har jeg stor tro på at vil skje, sier den engasjerte trønderen med et smil.


Vil du vite mer om Stormfestivalen? Klikk deg inn på Stormfestivalen Musikk & Kunst på Facebook.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Annonsørinnhold