Det skapte sterke reaksjoner på Blåsmo da det ble kjent at Statnett skal bygge ny trafostasjon på Blåsmo. Reaksjonene gikk i første rekke på det faktum at trafoanlegget, som vil legge beslag på 28 dekar, var planlagt å ligge nord for dagens trafostasjon, og dermed komme enda nærmere boligene i området. For ekteparet Øystein og Liv Karin Mælen ville de opprinnelige planene betydd at de fikk det voldsomme anlegget bare hundre meter fra boligen sin.

I utgangspunktet var det beregnet at prosjektet vil omfatte bortkjøring av 50 000 kubikkmeter løsmasse, samt tilsvarende volum pukk transportert tilbake. Det ville ha betydd 10 000 lastebilturer opp og ned Blåsmo i anleggsperioden. Og det på en vei hvor det ikke finnes gang- og sykkelbane, en vei hvor det knapt finnes ei veiskulder som ungene kan gå langs. Som følge av dette krevde Orkland kommune under høringsrunden at Statnett tar ansvar for å bygge gang- og sykkelvei fra travbanen og forbi boligfeltet på Blåsmo. Samtidig henstilte kommunen om at hele anlegget flyttes litt lenger sør, slik at anlegget kommer lengre unna bebyggelsen.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Nå har Statnett svart på innspillene og innsigelsene som kom under høringsrunden. I de nye planene trekkes anlegget 35 meter lenger sør-øst. Dermed må det sprenges bort rundt 80 000 kubikkmeter fjellmasse, i og med at anlegget trekkes inn i fjellskjæringa. Dermed vil Statnett kunne bruke stedlig masse til grunnarbeidet, hvilket betyr at trafikken langs Blåsmovegen reduseres betraktelig. Ved å gjøre dette grepet, ser Statnett for seg å slippe kravet om bygging av gang- og sykkelvei.

Det er veldig positivt at Statnett vil etterkomme ønsket om å trekke anlegget lenger unna bebyggelsen. Men det vil uansett være viktig at kommunen henger seg tett på dette prosjektet, blant annet når det kommer til støy. Sprenging og knusing av 80 000 kubikkmeter fjell, vil avføde mye støy gjennom en lang anleggsperiode. Derfor må kommunen stille strenge krav til støyskjerming, samt sette begrensninger for tidsrommet arbeidet kan foregå.

Men aller viktigst er det at kommunen ikke firer på kravet om gang- og sykkelvei. Selv om massetransporten blir redusert betydelig, er det uansett helt nødvendig at det blir bygd gang- og sykkelvei langs strekningen. Strekningen er livsfarlig som den er. Nå er det statlige penger som skal brukes til trafo-prosjektet. Og det vil være utrolig dumt, og ikke minst lite kostnadseffektivt, å ikke bruke deler av overskuddsmassen fra fjellsprenginga til bygging av gang- og sykkelvei, som uansett MÅ på plass i går!