Vaktbikkjer er i dag stort sett byttet ut med overvåkningskameraer og innbruddsalarmer. Men det finnes fortsatt vaktbikkjer som ikke er digitalisert. Og de er viktige, de kan faktisk redde liv. Arve Schei fra Vinjeøra er ei slik vaktbikkje - ei veivaktbikkje.

Arve Schei har sittet bak rattet som yrkessjåfør siden 1966. Dermed vet den nåværende pensjonisten hvor skoen trykker når det kommer til trafikksikkerhet. Og det viktigste av alt, han har gjennom flere år brukt denne kunnskapen aktivt, og varslet veimyndighetene om livsfarlige trafikkfeller. Og veldig ofte er han blitt hørt.

I 2015 gikk han sammen med Arne Schei ut og etterlyste fortgang på utbygging av E39 mellom Stormyra og Betna. Han hadde da friskt i minne pengene som plutselig forsvant da Høgkjølen-Stokkhaugen skulle ferdigstiller for 25 år siden, og stolte ikke på myndighetenes lovnad om at Stormyra-Betna vill bli realisert. Derfor purret han på, han argumenterte, og var blant flere som endelig ble hørt. Veiprosjektet vil nemlig stå ferdig i 2025.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

I 2016 slo han alarm om en støttemur på E39, like vest for Vinjeøra, som han mente var «gravid». Utsiging av veien hadde ført til at støttemuren bulte ut, og man trengte ikke være veiingeniør for å skjønne at den til slutt ville kollapse. også den gangen ble han hørt, og muren ble utbedret.

Siden har han advart mot farlige asfaltkanter. Og i forkant av de store ødeleggelsene på E39 på Vinjeøra etter stormen Gyda, advarte han og flere andre innbyggere på Vinjeøra om tette og for små stikkrenner, som ved store nedbørsmengder ville kunne få ødeleggende konsekvenser. Den gangen rakk ikke veimyndighetene å høre, men de ble advart.

Og nå er Schei i gang igjen. Nå frykter han en «styggsmell» i svingene gjennom Dyrgrova ved Borstadsetra. I påvente av ei eventuell utbedring av E39 mellom Høgkjølen og Stormyra, varsler Schei behov for akuttiltak i form av «farlig sving»-skilt, for å unngå ulykker i disse svingene. Og nok en gang blir han hørt. Seksjonsleder Helge Stabursvik hos Statens vegvesen sier seg enig med Schei, og varsler at skilting vil bli vurdert.

Olav E Nilssen er vaktbikkja som bidro til at Sundlivegen ble utbedret. Foto: Arkivfoto

Arve Scheis innsats over flere år for bedre trafikksikkerhet, er utrolig viktig og prisverdig. Og han er ikke alene som vaktbikkje på dette området. At Sundlivegen mellom Fannrem og Lauvåsen ble utbedret, skyldes i stor grad Olav E. Nilssens utrettelige mas på veimyndighetene om bedre trafikksikkerhet. Schei, Nilssen og andre vaktbikkjer utgjør en forskjell, og det fortjener de ros for.