Jeg kjøper min strøm fra Orkland Energi. Dette er et lokalt, heleid kommunalt foretak. Dermed vil overskudd gå inn i kommunes økonomi. Det er bra, og årsaken til at jeg i sin tid valgte OE.

OE har inngått et samarbeid med flere små kraftselskap under et felles navn som jeg ikke ser noen grunn til å nevne.

Samarbeide er bra, da det ofte gir bedre effektivitet.

For meg går nok dette kundeforholdet mot slutten. I skjul av at de nå skal forenkle sine tariffer øker de sitt påslag til oss etablerte kunder.

I mitt tilfelle, med et strømforbruk på 16 000 kwt/ år, økes påslaget med 86 %. Dette betyr kr 1300,- mer per år. Det er ikke all verden, men når de samtidig tilbyr nye kunder en lavere 12 mnd. pris, er det vi som aksepterer denne store økningen som tillater at selskapet kan framstå rimeligere enn de er.

Det er lov å tjene penger i Norge, men slike «blårussknep» skaper ikke lojalitet. Det skaper mistro, og plager oss kundene til å holde på med dette byttetullet.

Dermed Orkland Energi, takk for meg, nå går nok mitt skjerv ut av kommunens økonomiregnskap.

Kunde nr. 50115867