«Front mot front i Klinglien.» «Til sykehus etter MC-ulykke i Klinglien.» «Fem personer involvert i ulykke i Klinglien.» «Kjørte i grøfta i Klinglien.» «Kollisjon i Klinglien.»

Dette er titler hentet fra STs arkiv det siste året. Det er ikke snakk om en ulykkesbelastet veistrekning, men et ulykkesbelastet punkt - nemlig svingen rundt Klinghåmmårn.

Normalt skulle man tro at når så mange ulykker skjer på ett punkt, så ville det være en enkel sak å fikse problemet. Men så enkelt er det ikke. Årsaken er at dette punktet ligger på fylkesvei 700, i svingen som går rundt Klinghåmmårn. Klinghåmmårn er fredet på grunn av at Thamshavnbanen går både rundt og gjennom den, og dermed er det knapt mulig å få gjort noe som helst med veien.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Arkivfoto

Spørsmålet er hvor langt det skal gå før man tenker at liv og helse bør gå foran hensynet til en museumsjernbane. Svingen er dosert feil, og det er rett og slett fysiske lover som gjør at det med jevne mellomrom skjer frontkollisjoner her. Museumsjernbanen er verdifull, men det er fullt mulig å skape en trafikksikker sving uten å utradere jernbanen. Og ulykkene vil fortsette å skje inntil det blir gjort anleggstekniske grep med svingen.

En som prøver å få omgivelsene til å skjønne det, er Inge Storås, som i flere år har engasjert seg for å øke trafikksikkerheten ved dette ulykkespunktet. «Skal det virkelig være nødvendig at det skjer en dødsulykke her, før noe blir gjort? Er det viktigere å frede en steinhaug, enn å ivareta trafikksikkerheten?» skrev Storås i et leserinnlegg etter å ha vært vitne til ei alvorlig ulykke i 2019. I kjølvannet av dette engasjementet stilte leder i hovedutvalg vei på fylket, Hallgeir Grøntvedt (Sp), og kommunestyrepolitiker Kristian Martin Fremstad opp på ei befaring med Storås. Begge ristet på hodet over at fredninga skal være til hinder for trafikksikkerhetstiltak, og lovte å sette «avfredning» på dagsorden.

Denne uka smalt det igjen, front mot front, i denne svingen. Nå har det gått ett år siden Sp-toppenes befaring i Klinglien, og fortsatt venter lokalsamfunnet på ei løsning. Det er Riksantikvaren som sitter med makta når det kommer til fredning. Men både Fremstad og Grøntvedt må følge opp slik de lovet, slik at lokalsamfunnet slipper å henvise til ei dødsulykke før det blir reagert. Å frede et ulykkespunkt, er nemlig uklokt