Oppkjøringer og hallkontroll gjennomføres som tidligere, også de dagene skranken er stengt.

Trafikkstasjonen er tilgjengelig hele døgnet

Dette er ikke en sniknedleggelse av trafikkstasjonen, men en naturlig konsekvens av at stadig flere bruker selvbetjeningsløsningene våre på nett. Statens vegvesen har 45 selvbetjeningsløsninger, og flere er på vei. Vi er derfor mer tilgjengelig for kundene når vi ikke er begrenset av den fysiske trafikkstasjonens åpningstid. Den nærmeste trafikkstasjonen er på mobilen din.

Alexander Bore er kontorsjef i Statens vegvesen. Foto: Privat

Færre kunder møter på trafikkstasjonen, 96 prosent leverer salgsmelding digitalt, og 94 prosent søker om førerkort på nett. I 2022 var det 1,2 millioner færre besøkende på trafikkstasjonene enn for ti år siden. Mange tjenester som før måtte gjøres på trafikkstasjonen, kan du nå gjøre hjemme fra sofaen. At stadig flere bruker våre digitale tjenester gir også kortere ventetid for de som trenger entil-en bistand på trafikkstasjonen eller i andre kanaler.

Et godt tilbud ved Orkdal trafikkstasjon

Teoriprøve og fotografering til førerkort er blant tjenestene som fortsatt krever fysisk oppmøte. I snitt er det 33 personer som tar teoriprøven i løpet av en uke ved trafikkstasjonen. Vi har kapasitet til å gjennomføre 28 teoriprøver per dag, og har derfor svært god kapasitet for de som ønsker å ta teoriprøve i Orkdal.

I gjennomsnitt er det hver uke i underkant av 38 personer innom skranken ved Orkdal trafikkstasjon. Det vil si 19 personer per åpne dag. Færre har behov for å besøke trafikkstasjonen, og vi jobber med å digitalisere flere tjenester for å gjøre det enklere for kundene våre. Vi har også timebestilling, så du kan bestille time på forhånd og slipper å vente på trafikkstasjonen.

Ved å samle kundene på færre dager får vi jobbet mer effektivt. De dagene skranken er stengt jobber de ansatte med saksbehandling og veiledning av kunder i andre kanaler. Kundene våre har blitt mer digitale og vi bemanner opp andre kanaler som chat, e-post, telefon og sosiale medier for å møte kundene der de er.