Er Skatteetaten tilgjengelig for alle?

Det kan det være grunn til å spørre seg. Mens skattekontoret tidligere vår åpent for alle som hadde spørsmål om, eller trengte hjelp til, skatt, er det nå stort sett stengt for fysisk oppmøte. I 2019 åpnet nye Orkdal skattekontor i nye lokaler i Haldorgården. I dag huser kontoret 29 ansatte, som alle har i oppgave å hjelpe folk med skattespørsmål.

Kommunikasjonen med folk som trenger hjelp, må imidlertid skje på telefonen, eller folk må hjelpe seg selv ved hjelp av digitale selvbruksløsninger som Skatteetaten tilbyr på sine nettsider. Kontoret på Orkanger er kun åpent for et fysisk møte med publikum en halv dag i uka. Og for å kunne benytte seg av det tilbudet, må man først ringe og avtale time.

Den digitale revolusjonen har for lengst gjort sitt inntog. I mange, kanskje de fleste, sammenhenger har den bidratt til bedre kvalitet på mange tjenester. Men en god del av befolkningen har fortsatt behov for å få kundehjelp gjennom direkte møter. Det er nemlig ikke alle som er like flinke til å finne fram i det som for mange oppleves som en digital jungel. Og spesielt vanskelig blir det når man har spørsmål knyttet til et fag man i utgangspunktet ikke har så mye greie på, som skattespørsmål. Mange vet kanskje derfor ikke helt hva de skal spørre om, og da er det gjerne lettere å snakke med et levende menneske, og ikke med en datamaskin.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Kompetanse Norge gjennomførte i 2021 en regjeringsfinansiert undersøkelse, som viste at tre prosent av landets voksne befolkning verken bruker internett eller digitale verktøy. I tillegg avslørte undersøkelsen at 11 prosent faller inn under kategorien «svake internettbrukere». Og det er nok ingen hemmelighet at det gjerne er de eldre som faller inn under disse prosentene.

I fjor skrev 80 år gamle Bjørn Alstad Wangen et leserinnlegg i Aftenposten. Der beskrev han hvordan Skatteetaten verken svarte på brev eller telefon, og at han ble bortvist av vektere da han oppsøkte Skatteetaten fysisk. «Er det en generell e-post på Skatteetaten? Eller må du inn på et skjema? Bare det å havne inne på Altinn i stedet for Skatteetatens egne sider, kan i seg selv forvirre folk som ikke skjønner data,» uttalte 80-åringen til Avisa Oslo.

Skatt er en alvorlig sak. Feiler man med selvangivelsen eller unnlater å komme med svar eller følge opp pålegg fra etaten, så kan man i ytterste konsekvens bli straffet. Ikke minst derfor bør etaten gjøres mer tilgjengelig, også for alle dem som ikke behersker det digitale til fulle.