Jeg viser til oppslag i Sør-Trøndelag 10.3.
Jeg har forståelse for at min kraftige kritikk ikke kunne stå uimotsagt, men jeg hadde forventet større edruelighet hva fakta angår - følgende kommenteres:
«Prisreduksjoner ville ha kommet uansett»:
Jasså - hvilket arbeide var på gang før min kritikk og hvem arbeidet med forbedringer?
Jeg tillater meg å påstå at ingen ting hadde skjedd i selskapet før konsernleder Kjørsvik skjønte alvoret, 6.11.21, og fikk J. Folgerø på banen med et nytt arbeidsfelt for å forbedre selskapets konkurransedyktighet!
«Kanskje noen av våre kunder sliter litt med moderne teknologi»:
Mener konsernlederen at det har betydning for selskapets prising av spotavtalene?
«Tallene - ikke sammenlignbart»:
Mitt tall på 16,35 øre/kwh er ikke bestritt av selskapet! Den eneste kommentaren jeg fikk var at det var 2 tall på kroner 39,- - månedlige fastbeløp og fakturagebyr (Jeg hadde glemt det ene).
Ishavskraft's pris var 5,94 øre/kwh - altså en prisforskjell på 10,41 øre/kwh!!!
Etter Sodvins forbedringer i januar - påslag redusert fra 8,55 til 7,24 øre samt fjerning av fakturagebyret, kr. 39 pr måned, blir selskapets pris 7,24+3,9 = 11,14 øre/kwh - ikke 7,49 som selskapet hevder. Dette betyr at Sodvin fortsatt er 5,2 øre/kwh dyrere enn Ishavskraft (11,14 minus 5,94 = 5,2). Her snakker vi om sammenlignbare tall/produkt på samme tid.
Basert på et årlig forbruk på 25000 kwh blir det en besparelse på kr. 1300 pr. år - et meget positivt bidrag til den enkeltes økonomi!
«Det skjer aldri en kryssing av penger mellom virksomhetene»:
Er det ikke overskuddene fra strømvirksomheten opp gjennom årene som først og fremst har skapt grunnlaget for næringsvirksomheten?
Sodvin har fortsatt en lang vei å gå før skikkelig konkurransedyktighet oppnås. Lykke til med ytterligere forbedringer som må komme strømkundene til gode!
Paul Hallan