Kanskje har du som forelder fått presentert Allvekst som mulighet for ditt barn uten at du helt har hatt noen kunnskap om hva Allvekst er? Kanskje har du heller ikke trodd Allvekst kunne være et alternativ? For hva er Allvekst?

Allvekst AS, er en vekstbedrift beliggende på Kyrksæterøra. Vi er en kommunal bedrift som eies 100% av Heim Kommune, som sysselsetter godt opp mot 50 personer. Vår visjon er Samfunnsnyttig arbeidskraft og beskriver bedriftens kjerneområde og konseptet samfunnsoppdrag – å bidra til et arbeidsliv for alle. Vi som vekstbedrift har et ansvar gjennom inkluderende bedrift, som er en inkluderingsdugnad i kommunen. Å få god kjennskap til praksisbedrifter og at praksisbedrifter kjenner oss som tiltaksbedrift, gir bedre forutsetning for å lykkes med både tilretteleggingstiltak og individuell oppfølging. Vi ønsker oss flere inkluderende bedrifter, så er du ikke inkluderende bedrift med oss på Allvekst, så ta kontakt! Kanskje har vi ressurser å tilby dere for enkeltoppdrag eller for lengre perioder.

Kompetanseheving. 11 mai på Hotell Koselig, hadde vi besøk av kursholder Terje Wårheim på vegne av AOF (arbeidernes opplysningsforbund), hvor vi også inviterte med oss fagpersoner i kommunen, foreldre, samarbeidsbedrifter og andre interesserte. Temaet var ADHD, utviklingshemming og arbeidsliv og responsen var overveldende. Dette er noe vi kommer til å fortsette med! Tilbakemelding fra AquaGen, som var èn av samarbeidsbedriftene våre som deltok på kurset, var:

«Det er viktig at alle aktører i næringslivet kjenner på samfunnsansvaret vi som bedrifter har. Håper kurset kan bidra til at jeg har mere forståelse for ansatte med slike utfordringer. Og gjøre meg til en litt bedre leder som skjønner bedre, og kan ta tak om slike utfordringer skulle dukke opp. Både mot arbeidstaker, men også arbeidstakers familie». (John Arnold Merkesnes og Mona Rostad, AquaGen)

Mona og John Arnold fra AquaGen. Foto: Privat

Som tiltaksarrangør og tjenesteleverandør er vi opptatt av fagutvikling og kompetanseheving i bedriften. Vi strekker oss etter å støtte arbeidstaker mest mulig og skape best mulig forutsetning for å lykkes i arbeidslivet. Vi setter krav til oss selv da vi er opptatt av et kontinuerlig endringsarbeid. I løpet av et år deltar både arbeidsledere og veiledere på flere kurs og til høsten starter fire av våre veiledere, på 1 årig veilederstudium som arbeidsveileder i varig tilrettelagt arbeid (VTA).

Samhandling. Vi har et godt samarbeid med Heim kommune v/helse og mestring som benytter seg av Allvekst som arbeidsplass for noen av sine tjenestemottakere. Kyrksæterøra videregående skole bruker Allvekst aktivt som læringsarena til elever på ulike nivå i skoleløpet. Trøndelag Fylkeskommune benytter Allvekst i lærekandidatordningen som en naturlig forlengel­se av tilrettelagt opplæring. NAV Heim i samarbeid med NAV fylket, henviser deltakere til tiltakene varig tilrettelagt arbeid (VTA) og arbeidsforberedende trening (AFT). Vi vil i denne sammenhengen påpeke at en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA), ikke nødvendigvis trenger å være varig. Tiltaket arbeidsforberedende trening handler om at man befinner seg i en overgang, da målet er jobb eller utdanning. Som lærekandidat oppnår man delkompetanse og kanskje en dag går man opp til fagbrev.

Tilrettelegging. I løpet av en dag, befinner vi oss i mange situasjoner hvor vi står overfor flere valg. Vi bombarderes med sanseinntrykk og krav. Tenk etter, hvor mange krav eller forventninger opplever du å ha i din hverdag? Vi spør ofte om «hvordan gikk det på jobben i dag?», «hva gjorde du i dag da?», «hvem var du sammen med?», «hadde du en fin dag?». Tenk på en person som har utfordringer med å tolke situasjonen og analysere hva som faktisk har skjedd og forstå kroppsuttrykk og kanskje også verbal kommunikasjon? En person som kanskje har vansker med å se det hele bildet eller se sammenhenger? Hvordan er det å måtte forholde seg til slike spørsmål? Kanskje synes man også at valg er noe av det vanskeligste å forholde seg til?

For oss på Allvekst, handler det om å tilrettelegge for at den andre kan ta mest mulig regi i eget liv, det handler om ikraftsetting av mennesket. Vi skal strekke oss lengst mulig etter å tilrettelegge for at arbeidstaker skal lykkes! Læringssituasjonen må være oversiktlig med tett oppfølging, slik at man øker sannsynligheten for mestring fra første stund. Her må det gjøres et grundig kartleggingsarbeid. Vi må unngå en «vente – å se» - holdning, eller en «vi – prøver – oss – frem» - holdning. Dette er ingen gode løsninger, da vi hele tiden må tenke at man skal sitte igjen med gode erfaringer man kan bygge videre på. Men så kan vi spørre oss; hva med å lære av våre feil? Ja, det kan være god lærdom for noen, men ikke for alle. Å hele tiden sørge for best mulig tilrettelegging for lavest mulig stressnivå, vil være et mål og et ansvar vi som skal tilrettelegge i arbeidslivet har.

Overganger i et livsløpsperspektiv. Det ble fra foreldrene på kurset, kommentert at de savnet skolens tilstedeværelse både fra barne – og ungdomstrinnet og fra videregående skole. Vi kan gjøre oss noen tanker om disse overgangene. Erfaringer fra barndom, oppvekst og skole hos den enkelte er sentralt. Det er disse erfaringene vi på Allvekst får høre mye om. Det handler om kontinuitet i eget liv og vi på Allvekst må vi legge til rette for progresjon ut i fra tidligere erfaringer. Vi bruker ulike kartleggingsverktøy og vi beveger oss i ulike livsfaser på veien mot arbeidslivet. Det hjelper ikke å vite hvor man skal, hvis man ikke vet hvor man er! Målet er sømløse overganger. Har vi som støttepersoner rustet barnet, ungdommen eller den voksne godt nok på veien mot yrkesvalg og arbeidsliv? Har vi klart å ikraftsette den enkelte og dens nærpersoner eller nettverk godt nok? Teamet rundt den enkelte er i denne sammenhengen meget viktig, da støttefunksjoner som hjemmet, familie, tjenester innen psykisk helse og mestring, fastlegen, psykologen, skolen eller bedrifter kan være avgjørende for at man skal lykkes i arbeidslivet.

Veien videre. Fremfor å stille spørsmålet «hva vil du bli?», kan vi heller stille spørsmål som «hvor ser du for deg at du er om 5 – 10 år?». Vi tillater oss å bruke drømmene, da vi mener at drømmer er med å skape håp og et mål for fremtiden, for hvilke muligheter finnes? Vi må ha et framtidsrettet fokus. På denne måten setter vi i gang utviklings – og læringsprosesser, da det tar tid å skape en stø kurs og retning i livet. Kanskje må man innom noen omveier, kanskje må man stoppe litt opp, kanskje gjør man noen omvalg, for kanskje er det nødvendig og avgjørende. Så til deg som skal velge en retning i yrkeslivet eller til deg som står overfor en endring i yrkesveien, våg og drøm stort, kanskje kan det en dag bli til virkelighet. For kanskje kan det være nok med litt ekstra tid eller litt ekstra tilrettelegging, for en periode i livet. Kanskje ses vi en dag på Allvekst?