Allerede i 2016 ble det klart at E39-tunnelene mellom Øysand og Thamshavn må gjennom omfattende oppgraderinger for å møte EUs krav til tunnelsikkerhet. Dette gjelder alle tunneler som er mer enn 500 meter lange, og etter den opprinnelige planen skulle de fem tunnelene gjennom Skaun vært ferdig oppgradert tidlig i 2018. Men slik ble det ikke. Da det ble varslet at E39 ville bli døgnstengt i hele byggeperioden, som var beregnet til rundt ett år, kom det kraftige reaksjoner både fra næringsliv politikere og lokalsamfunnet for øvrig. Blant annet ble det pekt på at den planlagte omkjøringsveien, fylkesvei 800 (gamle E39), var i så dårlig forfatning at den ikke ville tåle hele E39-trafikken over en periode på ett år.

er det imidlertid, eller skal man si plutselig, klart at oppgraderingsarbeidet skal starte opp allerede 15. februar. Arbeidet skal gjennomføres ved at tunnelene nattestenges fra klokka 20, pluss at det legges opp til inntil 10 helgestenginger i løpet av byggeperioden, som er beregnet til halvannet år.

Dette vil få store konsekvenser for alle brukere av veien. Selv om veien ikke stenges på dagtid, er det uansett mye som foregår etter klokka 20 på kvelden. Dermed blir trykket på fylkesvei 800 uansett stort. Selv om det er gjennomført betydelig utbedringsarbeid på fylkesvei 800 det siste året, så er det ingen tvil om at trafikksikkerheten vil bli betydelig redusert i byggeperioden.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Men dette kan hensyntas, og dermed er dette noe bilistene kan leve med. Den største utfordringa er den enorme trafikkøkninga man vil få gjennom Børsa og Buvika sentrum. Tunnelene skal utbedres etappevis, hvilket betyr at bilistene vil kjøre opp på E39 fra fylkesvei 800 så snart de har passert den stengte strekningen. Dermed vil det på kveldstid bli en enorm trafikk gjennom sentrumsområdene. Og spesielt i Børsa kan det fort bli kaotisk, da det på kveldstid gjerne er stor aktivitet med mye folk og trafikk knyttet til arrangementer ved skolene, som ligger tett inntil veien.

Derfor er det viktig at alle involverte, Statens vegvesen, fylkeskommunen og Skaun kommune, tenker seg godt om og identifiserer alle mulige konsekvenser knyttet til veistenginga, og sørger for å minimere faren for ulykker. Og det må spesielt tas hensyn til myke trafikanter i Børsa, som vil være spesielt utsatt, da trafikkbildet i Børsa er fra før ganske kaotisk, selv uten E39-trafikken.