Ullkorga utvider

Voksi-posen fyller tjue år, og mandag kveld kunne designer og gründer Bodil Korshamn ta imot Norsk Desingdråds klassikerpris for den. Nå satser hun stort på markedet i Tyskland, Østerrike og Sveits, lanserer en ny modell og ansetter flere folk.
Distriktet rundt

- Det har til tider vært tungt å dra hele lasset alene, men Klassikerprisen har gitt meg ny inspirasjon. Hadde det ikke vært for den, så tror jeg at jeg ville ha slutta. Nå skal vi satse skikkelig, og nye markeder står for tur, sier Bodil Korshamn. Hun sier hun ser prisen som et bevis på at hun har stått på i 20 år med utvikling av Voksi-posen og bedrifta Ullkorga døgnet rundt. Det sliter nok på de nærmeste, men hadde hun ikke vært slik, så hadde hun nok heller ikke fått prisen, tror Korshamn.

Designikon

At Voksi-posen får klassikerprisen betyr at den har holdt seg på markedet i over ti år og fortsatt selger godt, og at den er blitt et «designikon». Siden 1985 er det solgt tusenvis avVoksi-poser både i Norge, Sverige og Danmark, men produksjonen foregår i Rindal og Surnadal, og det er 20 ansatte i bedrifta Ullkorga AS og flere skal det bli. Fra nyttår kommer Synnøve Helland inn på salg og Mari Fjærvik skal stå for drifta. Sjøl skal Korshamn konsentrere seg om produktutvikling og kontakt med publikum.

Tut og kjør

- Det er nå eller aldri. Det er tut og kjør, sier Bodil Korshamn. Hun er femti år, og nå vil hun at bedriften skal begynne å tjene penger, at de skal bli litt mer kremmere. Voksi-posen skal selges i Tyskland, Østerrike og Sveits. En agent med sunnmørsblod skal ta seg av dette store markedet. Bare i Tyskland blir det født 800 000 barn i året, så her er det uante muligheter.

- Jeg skal ansette to nye på nyåret. Men det kan bli flere når vi får foten innafor det tyske markedet. Verden ligger åpen for våre føtter, sier Bodil Korshamn. Nå oppfordrer hun interesserte investorer til å melde seg. Eneaksjonæren skal begynne å selge ut aksjene sine, først og fremst til alle ansatte. Om investorene har hatt tro på Ullkorga før, så må de i alle fall ha det nå, lokker Korshamn.

Etter et par år med underskudd på grunn av nyetableringa av fabrikken i Surnadal, gikk bedriften med rundt 300 000 kroner i overskudd i fjor. I år går det også bra, forteller Korshavn. De har solgt litt mindre, men tjener desto mer då det de selger i år.

Ny pose

I disse dager er det hektisk aktivitet med å lansere en ny modell, Voksi Aktiv, som kan følge barnet helt opp til seks års alder. Den nye modellen har spenner i stedet for snorer, den kan brukes med fempunkts sele i vogn, og når barnet større, kan det bruke den som sovepose.

Utvikler videre

Bodil Korshamn sier hun får litt angst for å sende en ny pose ut på markedet. Men klassikeren vil henge med, hun tror den vil utvikle seg mer og mer i økologisk retning. Og den nye vil hun fortsette å utvikle. Den vil nok ikke se likedan ut om en måned.