Fredag 13. april 2007:

Amnesti for russebilen?

Noen få uker etter at artikkelen sto på trykk, ville Anne Grethe, Hanne, og Elisabeth ragge rundt i russebilen «Ca$hville». Men før det måtte bilen gjennom nåløyet ved Orkdal trafikkstasjon. Jentene krysset fingrene og håpte på grønt oblat.

De har jobbet med russebilen «Ca$hville» i lang tid. Neste torsdag er det teknisk kontroll. Anne Grethe Skjølberg, Hanne Karlsen og Elisabeth Grostad fikk råd og veiledning av politiet og bilsakkyndige i forkant av kontroll neste uke.  Foto: Per Snekvik

Orkdal

Anne Grethe Skjølberg, Hanne Karlsen, og Elisabeth Grostad ved Orkdal vidaregåande skole var i full sving med siste finpuss på en GMC Van med åttesylindret motor. Bilen skulle være både transportmiddel, stue, og soverom i et par hektiske maiuker, men det betinget at bilen teknisk sett holdt mål.

— Vi har montert brannslukkingsapparat, og vi skal møte på gratis kontroll neste torsdag. Helt sikkert. Vi tror at bilen vår er i topp stand, sa Skjølberg.

Ansvar

Dagen før hadde de møtt politibetjent Håkon Flor ved Orkdal og Agdenes lensmannskontor og daglig leder Einar Wold ved Orkdal trafikkstasjon. Trafikksikkerhetskampanjen blant russen var blitt tradisjon i Orkdal.

Russen fikk blant annet presisert at det var føreren som var ansvarlig hvis uhell skjedde. Ikke eier. Og at personen bak rattet måtte være både fysisk og psykisk rustet til å kjøre bilen. Og framfor alt, ikke la seg påvirke til uforsvarlig kjøring om det kom kommentarer fra passasjerene.

— Det blir nok eldre kompiser og kjærester som skal få kjøre bilen. Vi har jobbet mye med den. Og den har kostet en del, også, sa Karlsen.

Pengene til å utstyre russebilen var i hovedsak sponset av foreldre. Bilen var mekket med god hjelp av venner, men først torsdagen etter at artikkelen sto på trykk ville det bli klart om bilen teknisk sett ble godkjent.

Hensyn

Vegtrafikklovens hensynsparagraf ble presisert av politiet under møtet med russen ved Orkdal vidaregåande skole torsdagen før. Politiet anmodet også om at biler det skulle overnattes i ble utstyrt med røykvarsler og brannslukkingsapparat. Det som kanskje falt russen tyngst for brystet, var oppfordringa fra Håkon Flor om ikke å kjøre bil i 17. mai-toget.

Ingen gardiner som stengte for sikten bakover fra førersetet under kjøring, ingen TV-antenne på bilens tak, og godkjent elektrisk anlegg. Det var noen av punktene som ble diskutert. I tillegg understreket politiet at det selvfølgelig ikke fantes «promilleamnesti» under noen omstendigheter.