– Jeg er helt satt ut

Aldri har en norsk film fått så stor internasjonal oppmerksomhet på så kort tid som Gammaglimts film om eksorsisme. Og det til og med før noen har sett filmen.

Interessen for Gammaglimts film om eksorsisme vekker stadig større interesse. Her fra filmopptak i Betlehem.Foto: Gammaglimt 

Orkdal

Interessen rundt Gammaglimts film om eksorsisme, er i ferd med å ta helt av. I hele verden.

– Vi bare rister på hodet og synes det er helt snålt.

Nettside

Slik kommenterer Christian Falch den enorme interessen rundt filmen «The Exorcist in the 21st Century».

For noen dager siden opprettet Gammaglimt nettsiden theexorcistdoc.com. Det gikk ikke mange timene før ting begynte å skje.

På blogger, nettsteder og nettaviser over hele verden ble filmen omtalt. Det tok skikkelig av da en av verdens mest kjente filmbloggere skrev om filmen som Christian Falch og Fredrik Horn Akselsen har arbeidet med de siste årene.

Dubbet til kinesisk

Til nå er filmen omtalt i land som USA, Sverige, Spania, Portugal, Estland, Albania, Ghana, Brasil, Russland, Moldova, Kroatia, Kypros, Hong Kong, Romania, Ungarn, Serbia, Tyrkia, Hellas, Storbritannia, Taiwan, Kina og Japan.

Den er blant annet dubbet til kinesisk.

Påskeaften var Gammaglimt-filmen toppoppslag på dagbladet.no.

«Helt satt ut!»

– Er du overrasket over den massive interessen, Falch?

– Overrasket??? Jeg er helt satt ut. Helt satt ut! Vi hadde ingen mediestrategi. Vi laget bare ei nettside, og linket denne til facebookprofilen vår. Det eneste vi gjorde, var at vi sendte en link til en filmblogger i USA. Etter at han omtalte filmen, tok det fullstendig av. Og i går fikk filmen vår omfattende omtale av Huffington Post, som er USAs største filmblogg. Det er f... ikke noe tull da! Det er helt latterlig, og jævlig morsomt!

Riktig magefølelse

Christian Falch, som driver det lille filmselskapet fra et bitte lite kontor på Orkanger, er usikker på hva den omfattende interessen vil bety.

– Men det betyr i alle fall at magefølelsen vår var riktig; at dette er en film med stort internasjonalt potensial. Og det er en god indikasjon på at TV-stasjoner også vil vise interesse, sier Falch på telefonen idet han strener inn i NRKs studio for å bli intervjuet på P2-programmet Kulturnytt.

Ikke forberedt

Selv om filmen ble ferdig som planlagt 1. april, er det ennå ingen som har sett den komplette filmen. Det som ligger ute på nettet, er derfor bare en teaser.

– Jeg håper det blir like stor oppmerksomhet når den er ferdig, sier en lettere forvirret Falch til ST. Han var slett ikke forberedt på en slik oppmerksomhet på et så tidlig stadium.

Orkdalinger bak nettside

Nettsiden, som fikk det hele til å ta av, er forøvrig laget av Creatur media, som eies og drives av Arne Wormdahl og Stian Liberg Botnan – begge fra Orkdal.

Og som ikke det er nok, så er filmplakaten/-coveret laget av Kajsa Selnes ved Navigator reklame på Orkanger.

Nå venter en hel filmverden på det ferdige produktet.