Orkanger

I dag melder yr.no om sol i ettermiddag, men ser jeg ut ruta ser jeg i all hovedsak gråvær, så feilmarginen slår til allerede i årets første Vær-Sjur. Fem kuldegrader stemmer, og ditto svak vind. I aften meldes det om klarvær til skyet, fortsatt fem blå og svak vind.

Onsdag meldes det om ekstremvær. Gyda er over oss, og vi får både varm, regn, og vind. Alt en stakkars Vær-Sjur kan ønske seg om vinteren. Selv om jeg ikke ser helt frem til at det blir glatt i neste uke når temperaturen synker igjen. Jeg antar jeg får bunkre opp med Snurring, Joika, og hvite bønner i tomatsaus, sånn at jeg slipper å forholde meg til å gå ut døra.

Mer spesifikt blir det lettskyet, rundt 0 grader, og svak vind om eftermidnatten; nedbør i form av sne, sludd, og regn, opp til 6 varmegrader, og opp mot frisk bris om morgenen; formiddagen fylles med mer og mer regn, fortsatt 6 varmegrader, og frisk bris fra sørvest; eftermiddagen fortsetter med regn, 8 varmegrader, og den stadige friske brisen; før vi når aftenen med – you guessed it – regn, 8 grader, og frisk bris, men denne gangen opp mot liten kuling før det blir …

Torsdag. Gyda er fortsatt over oss og hele døgnet er fylt med regn, vind, og varmegrader. Om eftermidnatten blir det 8 varmegrader og liten kuling som etter hvert dabber av til frisk bris; morgenen og formiddagen fylles med 7 grader og fortsatt frisk bris; om eftermiddagen kryper temperaturen ned mot 5 grader, og vinden løyer til laber bris; før vi på aftenen får 4 grader og frisk bris.

Løkken Verk, Rindal, Rennebu, Lensvik, Krokstadøra, Kyrksæterøra, Halsa, og Børsa

Løkken meldes det om 5 grader varmere til 2 grader kaldere i dag, 5 grader varmere onsdag, og 1 grad varmere torsdag.

I Rindal meldes det om 1 grad varmere til 1 kaldere i dag, 1 grad kaldere onsdag, og 2 grader kaldere torsdag.

I Rennebu meldes det om 5 grader varmere til 2 grader kaldere i dag, 2 grader kaldere til 2 varmere onsdag, og 1 til 2 grader kaldere torsdag.

I Lensvik meldes det om 6 til 3 grader varmere i dag, 2 til 5 grader varmere onsdag, og 1 grad varmere torsdag.

Krokstadøra meldes det om 7 til 5 grader varmere i dag, 5 grader varmere onsdag, og 1 grad kaldere torsdag.

Kyrksæterøra meldes det om 6 grader varmere i dag, 1 grad kaldere til 6 grader varmere onsdag, og 1 grad kaldere torsdag.

Halsa meldes det om 8 grader varmere i dag, 7 grader varmere onsdag, og 1 til 2 grader varmere torsdag.

Og i Børsa meldes det om 5 til 2 grader varmere i dag, 1 til 4 grader varmere onsdag, og 1 grad varmere torsdag.

Det er greit med ekstremvær. Det er ikke mye å melde annet enn temperaturforskjeller. Det regner og blåser like mye åkke som.

Utover det har yr.no sendt ut varsel om jordskredfare på rødt nivå, kraftige vindkast på gult nivå (sier vel seg selv), flomfare på oransjenivå, ekstremt mye regn på rødt nivå, og stor sneskredfare, også dette på rødt nivå.

Musikk

Men det er ikke bare vær. Siden sist gang (i oktober var det vel?) har jeg hørt på veldig mye musikk også. Ikke bare colasangen 24 dager i desember (som jeg nå kan meddele har nådd over 350 000 offisielle avspillinger (og sikkert 20k ekstra uoffisielle).

Ifølge last.fm gikk det mye i Ariana Grande, Ellie Goulding (jeg kan ikke skrive det navnet uten å høre Ronny Brede Aase rope ut sin begeistring for henne da han møtte henne for mange år siden), Saima (selvfølgelig), Olivia Rodrigo (like selvfølgelig), Aurora, og Tessa Violet, for å nevne noen.

Akkurat som det hittil i år har gått mye i Pink Floyd og Sunlounger. Alt for å holde depresjonen og vinteren på noen armlengders avstand. Og så har jeg vært så smått innom ymse metal, fordi jeg alltid føler for å utvide horisonten min den veien, og første nyttårsdag hørte jeg gjennom diskografien til Djevel, og prøvde å høre meg gjennom In Flames også, når jeg først var i gang. Jeg kom frem til at «Whoracle» var et bruktbart album, men ellers foretrekker jeg nok metallen min med mer doom, ev. fele. Trekkspill og munnharpe går også greit.

I dagens Vær-Sjur tenkte jeg å ta for meg artister jeg oppdaga via TikTok. Eller, jeg lasta ned et spill via en TikTok-reklame. BeatStar. Veldig avhengighetsskapende. Et typisk rytmespill. Like lett å blåse penger på som Guitar Hero og Rock Band. Og det har jeg da også gjort. For det er min coping mechanism når livet er trått. Bruke penger jeg ikke har på ting som gir meg glede i alt fra noen sekund til maks en times tid.

Men det er ikke bare «spillmusikk». Veldig mange av dagens sanger er også fra TikTok. Enten lydklipp brukt av folk i de mange fantastiske videoene sine, eller musikk jeg har funnet via en fyr som går rundt i USA-amerikanske storbyer og spør folk hva de hører på.

Uansett. Først ut er den amerikanske rapperen J. Cole som sammen med Amber Coffmann & Cults har gitt oss den herlige «She Knows». Sangen er fra albumet «Born Sinner» fra 2013, hans andre album. Sangen sampler «Bad Things» av Cults og han produserte den selv. Den tar for seg hans utroskap og viten om at kjæresten muligens visste om det, selv om han ønsker å stoppe. Samtidig kan «She knows» tolkes til at dama han er utro med vet at han har noen andre, og kanskje har hun det også, men hun bryr seg ikke for hun vil bare være med ham. Samtidig vet han at det han gjør er galt, og det er tegn på at samvittigheten hans vinner ham over.

Fra lørdagens Filmtipset og Lin-Manuel Miranda har vi Leslie David Baker, Zoe Saldana, Lin-Manuel Miranda, Gloria Estefan, Ynairaly Simo, Alana Da Fonseca, Bri Holland, Jada Banks-Mace, Chris Jackson, Veronica Jackson, & Gloria Galderón Kellet og den altfor fengende «Running Out of Time».

Grunnen til at det er så mange som synger den, er fordi det er mange skuespillere med i den delen av filmen hvor sangen spilles. Fra speiderjentene som hjelper Gabi og Vivo til å rekke konserten, Gabis mor, Marta Sandoval, en bussjåfør osv. I filmen tar sangen oss fra sumpen og inn mot Miami, bortetter flere gater og til konsertlokalet, hvor Gabi løper inn og dodger sikkerhetsvakter og sin egen mor for å nå frem til sangeren Marta Sandoval (Gloria Estefan). Den er så til de grader fengende at den levde i hodet mitt lenge før jeg så filmen. Jeg visste ikke hvor den var fra engang, jeg bare gikk rundt og sang på den til jeg bestemte meg for å google den. Jeg skal fortelle dere, det var en interessant opplevelse å se Sonys første animerte musikal med «Holidays are Coming» i bakgrunnen.

Vi kan heller ikke glemme sangen som alltid dukker opp i hodet mitt når jeg leser/hører «Åh nei!», nemlig Kreepa med «Oh No». Sangen er å finne på albumet «Cold as Ice» fra 2019, og han sampler i all hovedsak The Shangri-Las «Remember (Walking in the Sand)» fra 1964, men også Capones «Streets Favorite» fra 2005s «Pain, Time and Glory», som også sampler The Shangri-Las. Sangen er opprinnelig skrevet av George Francis «Shadow» Morton, og han skrev den i bilen sin på vei til opptak med The Shangri-Las. Interessant nok blir pianoet traktert av en da 15 år gammel Billy Joel.

Fra 2016 har vi Rihanna med «Desperado» fra 2016s «Anti». I sangen er Rihanna klar for å rømme fra omgivelsene, og oppfordrer elskeren sin til å rømme sammen med henne. «There ain’t nothing here for me anymore / But I don’t wanna be alone». «Desperado» kommer fra det spanske desesperado, fortid av desesperar, «å fortvile». De er ofte desperate eller uforsvarlige personer, av typen meg mot verden. De er ofte asossiert med cowboyer og sangen har en subtil amerikansk ville vesten-vibe.

Denne bakgrunnsmusikken fenga meg langt mer enn videoen den var på, til den grad at jeg ikke lenger husker videoen (var det en russer som spilte Tetris mon tro?), men gud, så digg og chill den er. RÜFÜS DU SOL med «Innerbloom» fra albumet «Bloom» fra 2016. Hele skiva er bra, men herre Odin i Valhalla så bra akkurat denne låta er. Til den grad at det er vanskelig å gjøre noe når den kommer på.

Sangen handler om å være i et forhold og gi all din kjærlighet, uten å få noe tilbake. Han venter og ser, håper å føle noe kjærlighet tilbake. En gang hadde de drømmer sammen, men nå ser han seg selv forsvinne fra dem, og han er knust av tanken på det. Forholdet deres skranter, men han gjør sitt for å få det til å fortsette, få det til å fungere, men det er mye prat og lite som blir gjort, spesielt ikke med problemene de har. Han lengter etter å være i et forhold hvor begge gir og tar like mye, men siden det ikke ser ut til å være mulig dette forholdet, ønsker han å bli fri. Han vil ikke fortsette å prate og sløse bort tida, samtidig som han ser for seg – og drømmer om – en fremtid sammen med hen. Og han viser at han elsker hen og at han tør å vise kjærligheten sin. «If you want me/If you need me/I’m yours»

Vi fortsetter med en låt en dame i New York City hørte på da en kar stoppa henne og spurte hva hun hørte på, nemlig Ark Patrol med «Let Go (feat. Veronika Redd)». Digg i samme stil som «Innerbloom». Ark Patrol (Brandon Gomez) slapp «Let Go» i 2015, og den gikk viralt på TikTok i starten av pandemien. Det er herlig chillstep, soultronika, hva enn du vil kalle det. Det er sånn at du bare kan lene deg tilbake og flyte vekk fra hverdagen de fire minuttene sangen varer.

Og så tilbake til filmens verden igjen, nemlig Jessica Darrows «Surface Pressure» fra Disneys «Encanto» som kom rett før jul. Jeg fant sangen via en skeiv TikTok-er som lurte på om han thirsta på søstra, og selv om han kom frem til at han ikke gjorde det, så kan jeg hilse og si at jeg thirster på «Drip, drip, drip» og har gjort det siden 4. desember. Sangen er skrevet for rollefiguren – Luisa, en umenneskelig sterk dame, og selv om jeg har til gode å se filmen, har jeg sett videoen (og filmtraileren) nok ganger til å vite hva den handler om. Og sangen er catchy. Luisa er byens «arbeidshest» (i mangel av et bedre ord). Hver gang noe tungt skal gjøres som ellers hadde behøvd en kran eller mange sjauere, trår hun til. Hun er ydmyk og er oppdratt til å gjøre det hennes kjære og nære ber henne om. På overflaten er hun sterk. Veldig sterk. Hun blir beskrevet som uovervinnelig av de andre i byen.

Men når vi går bort fra det fysiske og dukker under overflaten kan vi merke oss at hun er svært stresset over trykket de andre putter på henne. Hun vil ikke slutte å hjelpe folk, men hun føler seg umenneskeliggjort, og føler at om hun ikke hadde kunnet gjøre det hun gjør for folk, hadde ingen brydd seg om henne heller. Hun drømmer om et liv hvor hun kan tenke på seg selv og sin egen lykke fremfor andres, men når alt kommer til alt, forventer hun heller ikke at de bare skal begynne å bry seg om hvordan hun har det og la henne i fred, så hun fortsetter.

Så har vi sangen som tidvis får meg til å ønske at jeg ikke var en cismann, nemlig Emmy Meli og «I AM WOMAN», for la meg fortelle dere, jeg gauler med på denne hver gang jeg hører den. Den er sterk! Meli er en 20 år gammel sanger fra California, USA, og etter at hun posta sangen til TikTok, gikk den viralt med mer enn 22 millioner views. Hun sier hun skrev sangen for å styrke kvinner, og å se hvordan folk har trykket den til sitt hjerte har vært det mest fantastiske og vakreste hun har opplevd. «I am woman, I am fearless, I am sexy, I am divine/I’m unbeatable, I’m creative, honey, you can get in line»

Så har vi en artist jeg tilfeldigvis fant som gav ut sangene sine på TikTok, og de er så bra. Emeline er 22 år gammel og fra Rhode Island (men holder til i Los Angeles, California), og først ut er «this is how i learn to say no». En sang som handler om hennes forrige forhold som gikk i dass mens hun lærte seg å sette grenser og si nei. «This is how I learn to say no/Take you pretty words and go choke» Samtidig handler den også om det å se hvordan foreldrenes ekteskap etter 15+ år også gikk i dass.

Så har vi «what it means to be a girl», som enkelt nok handler om hverdagen til jenter og kvinner over hele verden. «We’re living in a world/Where I get into clubs/Because I’m hot as fuck/But I don’t trust what’s in my cup/That’s what it means to be a girl» Det er sterkt, det er sant, og det er trist.

Og vi avslutter Emeline-kapittelet med et samarbeid med SMLE, nemlig «flowers & sex», og jeg tar meg selv i å lure på hva det er med denne trenden om å ha bare små eller store bokstaver i artist- og låtnavn. Jeg vet språket utvikler seg, men det ser bare så utrolig feil ut. Men nok om det. Det er en sex-positiv sang, og det er alltid fint å høre. Og bassen dropper. Hardt. Jeg tenker jeg fint kan ha samkvem av den seksuelle sorten til denne. Bakgrunnen for sangen er at hun tilbragte en morgen med å shoppe planter, og så gikk i studioet sitt og reflekterte over det og sitt «kaotiske» kjærlighetsliv. Til teamet sitt sa hun «I just want flowers and sex! Is that too much to ask for?», og to timer senere hadde hun spilt inn demoen av sangen. Så enkelt kan det gjøres, i alle fall om man er slik en god skribent og sanger som Emeline er.

Så har vi Annika Rose. Da hun var 12 år dro Hayley Williams henne ut av 20 000 publikummere for å synge med henne og Paramore. Da hun var 13 signerte Simon Cowell henne til plateselskapet sitt og hun skrev hundrevis av sanger for dem. Som 14-åring plukka Hayley Williams henne ut igjen for nok en gang å synge med henne, som 15-åring ble hun droppa av Simon Cowell, og som 16-åring begynte å hun å skrive sanger for andre på heltid. Da hun var 17 begynte hun å gi ut sin egen musikk, og da hun var 18 holdt hu på å få en stor platekontrakt, men så kom covid-19 og hele greia gikk ad undas, men det stoppet henne ikke. Hun skrev sanger hver natt, og i en alder av 19 (det vil si i fjor), slapp hun …

«Hypocrite», helt på egenhand. Sangen tar for seg den single vennen som alltid elsker å gi råd angående forhold eller moderlig hjelp og velmenende råd, men ikke tar vare på seg selv i det hele tatt. Selv sier hun «I think it’s funny I’ve got answers to all their questions, but turn around and never listen to my advice.»

Så har vi «I’m Better». En sang som betyr svært mye for henne. Hun gav den ut da hun var 18, og sier at det aldri er lett å dele selvbiografiske sanger, men siden hun gikk gjennom svært overveldende livsendringer i 2016 og 2017 (se over), kom hun frem til at hun måtte skrive eller dø. Og sånn kom sangen til. Hun har det bedre nå. Den er fin og sterk, særlig om man hører den enkle innspillingen med henne og et piano og lite annet.

Så er vi på siste sang direkte fra TikTok, en sang jeg tar meg selv i å synge på dagen lang, uavhengig av hva jeg egentlig hører på, nemlig GAYLE med «abcdefu». Gayle er 17 år og fra Nashville, og i sangen forbanner hun eksen, fra familien hans, til en sofa han hadde fra Craigslist, og hvordan stemmen hans høres ut. Som andre «Fuck You»-sanger fra andre tidligere er den sterk og catchy, og jeg lever for «I was into you, but I’m over it now/And I was trying to be nice, but nothing's getting through/so let me spell it out: A-B-C-D-E, F-U».

Så er vi over på BeatStar-sangene, og jeg lurer på om de har et samarbeid med Ariana Grande, det er i alle fall mange flere sanger av henne enn av andre artister og band der. Ikke at det har så mye å si for min del. Jeg har vært fascinert av henne siden jeg hørte hu og Miley covre «Don’t Dream It’s Over».

Første artist er Tessa Violet, som jeg siden har lært både er en YouTube-er og en TikTok-er, og plata «Bad Ideas» fra 2019 er så bra at den fikk veldig mange rotasjoner hos meg i fjor. Sangen «Crush» fra nevnte album er den jeg liker best, og den jeg hørte først. Den er så lett (men samtidig vanskelig) å spille, og bare jeg tenker på den, krøller fingrene på høyre hand seg som om de spiller den. Litt samme nevrose jeg har når det kommer til Muse og deres «Knights of Cydonia», takk for den Guitar Hero 3.

Sangen er herlig indie pop og gir meg litt Lily Allen-vibes. Den kom fra et sted inni kroppen hennes med dyp ensomhet, men på overflaten er den mer sånn «Det går greit altså, jeg ville ikke egentlig være sammen med deg, det var bare en flyktig avstandsforelskelse». Hun skrev den sammen med to venner, Yacht Money, mens hun satt ved pianoet og scrolla gjennom instagrammen til en fyr. Hun klarte ikke fokusere helt på det hun skulle gjøre, og skrev sangen, men mangla refreng, så da spurte hun Yacht Money, og vips, «Crush» ble til.

Det er en finurlig sak som kan virke litt snodig og glad ved første lytt, men om du hører etter, og så finner resten av sangene på albumet, så skjønner du at det bare er første steg. For resten av «Bad Ideas» handler om et brudd, og alle de andre sangene er skrevet fra soverommet hennes.

Og så er vi over på Ariana Grande. 28-åringen fra Florida som absolutt er den største stjerna jeg tar for meg i dagens Vær-Sjur. Jeg er så forelsket i hennes «whistle notes». Det er søtt. Her representert med to låter, og først ut er «7 Rings» fra «Thank U, Next» fra 2019.

Sangen kom til etter en ganske tøff dag i New York etter at det ble slutt mellom henne og Pete Davidson. Seks av vennene hennes tok henne med til Tiffany’s for litt shopping-terapi (det er ikke bare jeg som bruker penger når livet går mot meg, se langt over). Der, etter å ha inntatt vel mye sprudlevann, kjøpte hun dem alle matchende ringer. Og på vei hjem, foreslo en av dem at hun skulle skrive ut følelsene i en sang, og de skrev sangen samme eftermiddag. Vennene som fikk ringer var Victoria Monet og Tayla Parx (som hun skrev «Thank U, Next» med), barndomsvennen Alexia Lure, Kim «Kaydence» Krysiuk som hun skrev «Better Off» med, Njomza Vitia (som samarbeider med Mac Miller), og Courtney Chipolone, som spilte Gretchen Weiners i musikkvideoen for «Thank U, Next».

Melodien på «7 Rings» er inspirert av Julia Andrews som synger «My Favourite Things» fra «The Sound of Music», og var det som først fanga interessen min. Jeg har alltid vært svak for låter i populærmusikken som bruker den sangen. Grande er ikke interessert i blanke kobberkjeler eller varme ullvotter, hun foretrekker diamanter og champagne. Og som seg hør og bør fikk Richard Rodgers og Oscar Hammerstein låtskriver-credits på låta.

Så har vi «No Tears Left to Cry» fra «Sweetener» fra 2018. En sang med et veldig catchy refreng. Det var den første sangen hun slapp etter terroristangrepet som drepte 22 konsertgjengere utenfor en konsert hun holdt i Manchester, England. Selv om hun ikke referer til angrepet direkte, så hentyder hun til en tragisk hendelse når hun synger om å komme seg videre fra smerten. «Right now I’m in a state of mind/I wanna be in like all the time/Ain’t go no tears left to cry/So I’m pickin’ it up, I’m pickin’ it up/I’m lovin’, I’m livin’, I’m pickin’ it up» Etter å ha blitt satt ut så kraftig og blitt så lei seg at hun hadde grått seg tom, var Ariana bestemt på at det ikke skulle knekke henne, og hun var klar for å leve igjen.

Men det er ikke slutt med Ariana med det. Hun er nemlig med på Jessie Js «Bang Bang (with Ariana Grande & Nicki Minaj)» fra albumet «Sweet Talker» fra 2014 (men også delux-versjonen av Arianas album «My Everything» fra samme år). Jessie J sa hun var opprømt over hvordan sangen ble til, siden hun hadde ønsket å samarbeide med Ariana Grande og Nicki Minaj lenge. Hun sa at hun og Max Martin fikk tak i sangen og hun hørte den og visste at hun måtte spille den inn, så hun la på vokal, og så fikk Ariana høre den og hun ville også legge på et vers, og så hørte Nicki den, og de sendte Jessie et vers, og hun gråt. Hun møtte ikke noen av dem før etter at sangen nådde førsteplassen på iTunes da.

Hun forklarte at sangen representerer hva uttrykket «Bang, bang!» betød før i tiden. Typ «Bang, bang! Gi meg en øl!». Den har ikke noe særlig betydning utover det. Den er ikke voldelig, bare veldig in your face og catchy. På samme måte som «Stomp, stomp!» og «Pow, pow!» Det er edgy og du kan ta hva du vil fra det.

Dagens siste sang er fra funky Vulfpeck og deres «Back Pocket» fra 2015s «Thrill of the Arts». Jeg gliste da klarinetten kom inn, for å si det slik. Sangen forteller en historie om å snuble seg gjennom engstelig, ung kjærlighet, godt sunget av Theo Katzman og hans falsett og gjestevokalist Christine Hucal (også kjent som Woman Believer). Det er kubjeller og bongotrommer (eller er det conga?), og bassen er usaklig funky, for å si det mildt. Dette er en sang jeg gjerne kunne dratt ut plast-Höfneren fra The Beatles Rock Band, for å si det slik. Lurer på om den er å finne i noen av de rytmespillene …

Spillelister

Tidal

Spotify

YouTube