Tirsdag 3. oktober 2017 sporet et museumstoget av på Thamshavnbanen, 300 meter etter at det forlot Svorkmo stasjon. 32 passasjerer måtte evakueres som følge av uhellet.

Nå har Statens havarikommisjon for transport (SHT) gransket hendelsen, og funnet ut hvorfor toget, bestående av et lokomotiv og to passasjervogner, sporet av.

«Toget sporet av som følge av en sporutvidelse ved Svorkmo stasjon. Svillene på stedet var fra 1950-tallet og skinnene er festet med underlagsplate og skinnespiker. Sporutvidelsen oppstod på grunn av at skinnespikerne ikke hadde godt nok hold i tresvillene til å stå imot belastningen når materiellet passerte,» står det i rapporten som ble offentliggjort 1. august.

Gamle sviller

Det er Orkla industrimusem, som er underlagt, Museene i Sør Trøndelag AS, som drifter og trafikkerer strekningen. De har arbeidet med vedlikehold, blant annet svillebytte, på strekningen.

«På avsporingstidspunktet gjenstod det cirka 5,9 kilometer av strekningen der det ikke var skiftet sviller (...). Det var ikke skiftet sviller på avsporingsstedet,» står det det videre.

Ifølge granskningskommisjonen sporet toget av som følge av sporutvidelse.

Store deler av svillene på Thamshavnbanen er gamle, og skal derfor skiftes ut. Dette arbeidet har pågått siden midten av 1990-tallet, og det er til nå skiftet ut cirka 23 000 sviller. Det gjenstår å bytte ut 8 500 sviller over en avstand på nesten 6 kilometer. Det var på denne gjenværende strekningen at toget sporet av.

«I følge Orkla industrimuseum har svillenes kvalitet forfalt akselererende,» skriver havariinspektørene i rapporten.

«S-merkede objekter»

I konklusjonen fremmer kommisjonen en sikkerhetstilråding til Museene i Sør Trøndelag AS om å gjennomgå og forbedre kontroll og vedlikehold av S-merkede objekter som skinner, sviller, innfesting, lasker og skinneforbindere.

«S-merkede objekter skal ha en særlig fokus ved ettersyn, vedlikehold, kontroll og opplæring. S-merkede objekter får ikke ha feil ved kontroll etter bruk, og rettes for at objekter kan benyttes,» står det i rapporten.

Under de avsporede vognene var svillene fullstendig knust. Foto: Lillemor Hestvik

På enkelte stedet er sporet sikret med strekkbolter. Disse strekkboltene har vært der siden det gikk ordinær trafikk på banen - ordinær persontrafikk opphørte i 1963 - og granskningen viser at en strekkbolt under første vogn var knekt.

«Skinnebefestigelsen består av plater og svillespiker. Denne type befestigelse krever at det er nok hold i svillene til at spikrene ikke mister tak i svillen og gir etter. For gamle sviller er det da viktig å kontrollere at disse er hele og at spikrene gir godt nok hold,» skriver inspektørene i sin analyse.

«Det er ikke etablert toleransegrenser eller akseptkriterier for kontrollene av det som er identifisert som S-merkede objekter. Havarikommisjonen mener slike kriterier bør etableres,» konkluderer rapporten.

Etter uhellet ble det skiftet sviller på avsporingsstedet.

Havarikommisjonen for transport har gransket hendelsen for å finne ut hva som var årsaken til avsporingen. Foto: Lillemor Hestvik

Evakuert

Lokomotivet, som ble levert til Thamshavnbanen i 1950, hadde en hastighet på 30 km/t da det sporet av. Lokomotivet fikk skader på avsporingsvern, men vognene, som ble bygget i 1908, ble ikke skadet som følge av avsporingen. Thamshavnbanen er i dag verdens eldste smalsporede jernbane av denne typen.

«Før toget sporet av merket fører et dunk i lokomotivet. Fronten dreide så mot venstre i kjøreretningen, før han igjen merket et nytt dunk. Hjulene på venstre side hadde klatret over skinnegangen, slik at disse var på utsiden av venstre skinnestreng. Hjulene på høyre side stod mellom skinnene,» står det i rapporten.

Ingen av de 32 passasjerene, som bestod av 28 barneskoleelever og fire andre passasjerer, kom til skade i hendelsen, men kommisjonen påpeker følgende om evakueringen:

«Mellom Svorkmo stasjon og avsporingsstedet er det en bru uten gangbane og rekkverk. De (lokfører og togfører, journ.anm.) besluttet at det ikke var trygt å evakuere passasjerene over broen, og gikk i stedet ned en skråning mot fylkesvei 6492.»

Ifølge Orkla industrimuseum skiftes det ut sviller langs banen fortløpende. Arbeidet har pågått siden midten av 1990-tallet. Foto: Lillemor Hestvik

Sikkerhetstilråding

Ifølge rapporten har Orkla industrimuseum en prosedyre for vedlikehold av infrastruktur, men at det ikke finnes en dokumentert drifts- og vedlikeholdsplan.

«Havarikommisjonen mener at en langsiktig vedlikeholdsplan vil identifisere områder der materiell påfører ekstra belastning på skinnegangen, i blant annet kurver og stigning og gi prioritert utskifting i disse områdene,» ifølge rapporten.

Kommisjonen mener også at broer som kan være aktuelt for bruk i forbindelse med evakuering, bør utstyret på en slik måte at evakuering trygt kan gjennomføres.

«SHT tilrår Statens jernbanetilsyn å be Museene i Sør-Trøndelag AS gjennomgå og forbedre prosedyren for kontroll- og vedlikehold av S-merkede objekter.»

Avisa Sør-Trøndelag har vært i kontakt med museumsdirektør ved Orkla industrimuseum, Torbjørn Lefstad. Lefstad er for tiden på ferie, og vil kommentere rapporten når han har fått lest den.