Statens vegvesen har bestemt seg for ikke å døgnstenge E39 i forbindelse med oppgraderingen av de fem tunnelene mellom Klett og Orkanger. Dette ifølge en pressemelding som ble sendt ut tirsdag ettermiddag.

– Vi har gått grundig gjennom rapporten og høringsuttalelsene, og konkludert med at det ikke vil bli heldøgnstenging, men oppgradering av tunnelene vil bli utført på kvelds- og nattestid, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied.

– Det er veldig bra. Jeg er fornøyd med at Statens vegvesen velger den løsningen. Vi innser at tunnelene må oppgraderes, og da er dette det alternativet som har minst skadevirkning for trafikantene, sier ordfører i Orkdal kommune, Oddbjørn Bang, til avisa Sør-Trøndelag.

– Det er flott! Det er godt å høre. Jeg regner med at de har lyttet til reaksjonene fra grasrota, regionrådene, kommuner og fylkeskommune. Så det er kjempebra, sier ordfører i Skaun kommune, Jon P. Husby.

Forsinket

Det er en ny tunnelforskrift, som følge av et EU-direktiv, som gjør at alle norske tunneler lenger enn to hundre meter må rehabiliteres. Arbeidet skulle vært påbegynt i februar 2017, og bli avsluttet i 2018. Men i april avslørte avisa Sør-Trøndelag at prosjektet ikke ville greie å overholde den opprinnelige planen.

- Vi er forsinket i forhold til det vi opprinnelig tenkte; det er det ingen tvil om, sa prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Arild Lindseth, til ST, april.

I det opprinnelige forslaget, der Orkdalsvegen AS har fått oppdraget med å oppgradere de fem tunnelene, var planen å dele opp arbeidet i tre faser, der arbeidet skulle foregå utenfor rushtiden; hovedsakelig på kveldstid, natt, og i helg, slik at trafikken i minst mulig grad skulle berøres.

– Vi var skikkelig sinte

Det er i all hovedsak dette forslaget som Statens vegvesen nå går tilbake til.

– Dette er veldig fornuftig og en bra beslutning, som er i tråd med våre ønsker. Det var det vi gikk ut og ba om, da vi var skikkelig sinte. Det er en fornuftig og fin løsning som er til å leve med, sier Bang.

– Jeg er lettet, for jeg har tenkt mye på dette. Jeg har fulgt mye med på e-post og har ventet på svaret, så jeg må si det, at jeg er lettet. For Skaun har dette vært en mer enn vanskelig sak, sier Husby.

– Hva ville en døgnstenging medført for regionen?

– Det ville ført til kø fra Orkanger til Trondheim, for å bruke et enkelt bilde. I tillegg ville det vært meget utfordrende for trafikksikkerheten for både veifarende og myke trafikanter på den gamle fylkesveien. Så jeg er veldig fornøyd, sier Skaun-ordføreren.

Voldsomme reaksjoner

For å spare tid – og penger – ba vegdirektør Terje Moe Gustavsen før påske sine regionale prosjektledere i Statens vegvesen om å utrede muligheten for å stenge E39 helt, og omdirigere trafikken via fylkesvei 6642 (gamle fylkesvei 800) i stedet. Dette for å spare tid - og penger.

Da ST offentliggjorde kuvendingen førte det til voldsomme reaksjoner fra blant andre innbyggere, næringslivsaktører og politikere.

– Hvis dette blir gjennomført, så vil det være galskap. Å sende så mye trafikk, deriblant tungtrafikk, gjennom boligområder, øker risikoen for at barn og andre som ferdes langs veiene blir skadet, i verste fall drept. Trafikksikkerhetsmessig vil det være helt forkastelig å sluse så mye trafikk gjennom Børsa sentrum, sa Bang.

– Dette må vi jobbe for å få stoppet. Det vil i så fall være en tragedie for vårt samfunn, sa leder i Orkdal næringsforening, Ove Snuruås, til ST den gang.

Tretten ordførere i regionen stilte seg bak et felles brev som ble sendt til vegdirektøren. Hensikten med brevet var å signalisere til beslutningstagerne om at en døgnstengning ikke var et farbart forslag.

Forsinket avgjørelse

Det var knyttet stor spenning til vegvesenets avgjørelse. Basert på en risikoanalyse utført av Norconsult, skulle regionvegsjef Berit Brendskag Lied ha tatt en avgjørelse før sommerferien, men denne ble utsatt på grunn av forsinkelser i arbeidet med rapporten.

Norconsult identifiserte 31 hendelser som kan oppstå som følge av veiomlegging fra E39 til gamle fv. 800. Av disse 31 hendelsene er seks i såkalt rødt risiko-område: «Disse handler om faren for påkjørsel av myke trafikanter mellom Viggja og Børsa, og påkjørsel av syklister mellom Thamshavn og Børsa. På disse strekningene er det ikke gang- og sykkelvei på store deler av strekningen.»

Ifølge rapporten, vil en eventuell døgnstengning av E39 føre til en økning i daglig trafikkmengde, på den gamle fylkesveien, fra 1 000 til 12 000 biler. I tillegg viste rapporten at det bare var én måned å spare på å døgnstenge strekningen.

Før helga bekreftet Lied at beslutningstagerne skulle møtes mandag 13. august, og at en beslutning ville bli tatt i etterkant.

– Statens vegvesen Region midt har nå besluttet at denne jobben skal gjøres på kvelds- og nattestid. Det blir altså ikke heldøgnstenging. Det kan også være aktuelt å stenge E39 enkelte helger. Disse vil i tilfelle bli varslet i god tid, sier Lied.

Det er ennå ikke fastsatt når oppgraderingsarbeidet vil bli startet.

Tilbake til start

Det er hovedsakelig grunnet sikkerhetsmessige årsaker at over to hundre riksvegtunneler på norske veier må rehabiliteres.

– En av de vesentlige momentene med oppgraderingen er at vi skal inn med større viftekapasitet. Det har sammenheng med nye krav til brannventilasjon der vifter kan kjøres i begge retninger, uavhengig av hvilken retning vinden blåser. I tillegg skal det opparbeides stopplommer utenfor hver tunnelportal, med nødstasjon, samt bommer foran hver tunnel, sa Lindseth, til ST i 2016.

Den opprinnelige planen så slik ut:

Alle tunnelene vil bare unntaksvis bli stengt samtidig. Arbeidet blir delt opp i tre faser:

  • Fase 1: Brekktunnelen mellom Klett og Buvika

  • Fase 2: Viggjatunnelen og Storsandtunnelen mellom Børsa og Orkanger

  • Fase 3: Mannsfjelltunnelen, Svalnestunnelen og Nausttunnelen mellom Børsa og Buvika.

Stengninger blir gjennomført slik:

  • Alle dager fra klokka 20 til klokka 06 neste dag

  • Enkelte helger fra fredag klokka 20 til mandag morgen klokka 06.