Tre av ti biler hadde lysfeil

I 2019 avdekket EU-kontrollene lys-feil på tre av ti biler, viser en ny årsoversikt.   Foto: Colourbox

Nyheter

30 prosent av norske biler ble ikke godkjent ved EU-kontroll i fjor grunnet feil ved lysene, viser nye tall. For tyngre kjøretøy var andelen feil enda høyere.

– Av cirka 1,3 millioner lette kjøretøy som gjennomgikk periodisk kontroll i 2019, ble om lag fire hundre tusen ikke godkjent grunnet feil ved lysene, sier Leif Magne Halvorsen, senioringeniør i Vegdirektoratet, seksjon Fag Tilsyn.

Mange av feilene gjaldt bilens hovedlys. 15 prosent oppnådde ikke godkjenning på grunn av dette.

– Tallene er nedslående, og faktisk enda litt dårligere enn i 2018. Temaet blir jevnlig løftet frem av fagmiljøene innen trafikksikkerhet, men virkningen er tilsynelatende liten, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Passive bileiere

Han mener mange eiere har et alt for passivt forhold til eget bilhold.

– Det er nok dessverre blitt vanlig å tro at det holder å følge serviceintervallene, og at man ellers ikke trenger å gjøre noe særlig selv, sier han.

At alle lys fungerer som de skal, mener han er spesielt viktig, ikke minst nå i den mørke årstiden.

– Utstyret som sikrer at vi ser og blir sett, kan vise seg avgjørende for å forhindre ulykker, påpeker han.

Tunge kjøretøy

For mellomtunge og tunge kjøretøy var andelen lysfeil i 2019 enda høyere enn for personbiler.

– Det ble kontrollert i overkant av 100 000 kjøretøyer i disse klassene i fjor. Her ble tett opp til 50 prosent ikke godkjent grunnet feil med lysene, sier Halvorsen.

32 prosent av de mellomtunge og tunge kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved lykter for parkeringslys, baklys, lykter for toppmarkeringslys og sidemarkeringslys.