Navneskiftet er allerede trådt i kraft. Det betyr at det i alle terminlister nå står at kamper i Buvika spilles på Da-Tel-Arena.
Telekommunikasjonsbedriften, som eies av Even Lefstad og Kjetil Dypdalen, har bladd opp 500 000 kroner i en éngangssum for navnebyttet. Avtalen gjelder fram til 2025.
– Stadionanlegget er et landemerke i Buvika. Mange barn og voksne besøker banene gjennom året. For oss er dette den beste måten å reklamere på, sier de.
– Mer i systemBuvik IL har de siste åra endret kulturen knyttet til sponsorarbeid. Nå er de ikke bare «ut og henter» 20 000 kroner.
– Vi har satt det mer i system, slik at sponsorene får en gjenytelse. Det er viktig for oss å gi noe tilbake også, sier Asgeir F. Johansen, sponsoransvarlig i idrettslaget.
Det er jobbet hardt for å få opp sponsoraktiviteten på generelt grunnlag. Men det siste året har mye av virksomheten vært rettet mot ett spesielt prosjekt: Legging av kunstgras på dagens grasbane. Med flomlys.
Klart til høstsesongen– Arbeidet med å legge kunstgras tar til i sommer, trolig i juni. Det er beregnet å pågå et par måneder, inkludert ferie. Håpet er at det nye dekket står klart til høstsesongen tar til, opplyser Marit Halvorsen, fungerende leder i fotballavdelinga.
Styret i Buvik IL anbefalte på styremøtet på onsdag denne uka årsmøtet (15. april) i klubben å vedta byggestart av banen i sommer.
– Styret setter stor pris responsen fra lokalt næringsliv i baneprosjektet. Nå har vi en trygg finansiering, og fotballavdelinga i Buvik IL får nå endelig løst et etterlengtet behov, sier Asbjørn Leraand, leder i Buvik IL.
Og det var nettopp i forbindelse med dette prosjektet ideen om salg av stadion-navnet dukket opp.
– Vi selger egentlig en vare vi ikke var klar over at vi hadde, sier Johansen.
Bredere profileringHan påpeker at klubben i dag tenker bredere enn før når det gjelder profilering. Eksempler er kleskolleksjoner, bannere, aktivitetssponsing, salg av stadion-navn og to årlige sponsorsamlinger i tilknytning til A-kamper.
MEN: Hvorfor ønsker de to eierne i Da-Tel å ta 250 000 kroner hver fra egen lomme for å få bedriftsnavnet på fotballanlegget i hjembygda?
– Vi bor begge her med våre familier. Og bedriften, som snart har ni ansatte, skal også i framtida ha lokalitet i Buvika, svarer Lefstad og Dypdalen.
Lokal tilhørighet– Det er veldig positivt for vår del. Vi ønsker en lokal tilhørighet. Og at lokale folk har tro på oss, er bra, sier Johansen og Halvorsen.
– Har klubben møtt motstand fra noen mot å endre navnet på stadion-anlegget?
– Nei, svarer de og understreker at det er hele baneanlegget som omfattes av navnebyttet og ikke kun banen der det i sommer skal legges kunstgras.
PS! Den tradisjonelle fotballturneringa Krokus Cup starter kommende helg. Den går over tre helger på dagens kunstgrasbane. Totalt 105 lag er påmeldt i alderen 7 til 16 år.