Elever fra Grøtte, Evjen, Årlivoll, Orkanger og Gjølme barneskole var denne uken på besøk på Orkdal bygdetun og Oppstuggu Berbu. Dette tilbudet for elevene har gått under den kulturelle skolesekken de siste årene, men i år har skolene tatt over ansvaret for denne biten. Sturla Eide fra Orkdal kommune har likevel hatt en finger med i spillet når det gjelder organiseringen av de to dagene på Oppstuggu Berbu. Han mener dette er et viktig tilbud for elevene.

- Dette er i grunnen det eneste ordentlige kulturhistoriske tilbudet skolen har til å prøve gamle teknikker innenfor gårdsbruk. Dette er jo teknikker man har benyttet i mange hundre år og fortsatt benytte seg av, men det spørs om det dør ut med denne generasjonen. Jeg får i hvert fall inntrykk av at dette er en veldig fin opplevelse for elevene, sier Eide.

Stortrives

Til sammen var nærmere 160 elever innom Oppstuggu Berbu og bygdetunet i løpet av tirsdagen og onsdagen. Det var liten tvil om at elevene stortrives med å prøve teknikkene som ble brukt før i tiden. Alida Robertsdatter, Lucia Weldutestaye, Martine Brandsæter og Silje Pedersen fra Orkanger barneskole hadde fått prøvd seg på en rekke poster og likte det godt.

- Vi har prøvd mye forskjellige og det har vært veldig artig. Vi har lært mye så langt. Strikkinga var det aller artigste. Det var også spennende å spise vassgraut, forteller gjengen som akkurat er ferdig med lunsj.

Elevene ble blandet i grupper med de andre skolene og det hadde de ingenting imot.

- Når gruppene blir blandet kan vi blir kjent med andre elever fra andre skole og får mange nye venner.

Dyktige instruktører

I løpet av dagen var elevene innom flatbrødbaking, platefarging, toving av ull, lage snorer og bånd, baking av brød og koke vassgraut. Det hele arrangeres av en gjeng spreke damer fra Orkdal Husflidslag og Orkdal Bygdekvinnelag som viste stor tålmodighet med de store gruppene med ivrige elever. Eli Anne Moe fra bygdekvinnelaget har vært med på dette arrangementet i over ti år og hun skryter av elevene.

- Det er jo litt krevende med så store grupper, men vi får det til. Ungene er veldig flinke og nysgjerrige og bråker ikke mye. Det er viktig at vi ikke har for mye teori for da kan de fort gå lei. Vi ser at elevene er flinke til å klare de forskjellige postene. Det virker som elevene liker seg godt her, forteller Moe som hadde ansvaret for brødbaksten.

Åpen for ideer

Postene som elevene var igjennom var teknikker som tradisjonelt sett kvinnene sto for før i tiden. Sturla Eide skulle gjerne sett at det også var en eller flere poster hvor teknikker og arbeidsoppgaver som mannfolkene drev med også var representert.

- Vi har tenkte litt på hva vi kan tilføre for å få med det som karene sto for garden. De oppgavene er gjerne litt mer tidkrevende og kanskje litt vanskelig å få inn på en halvtime. Du rekker ikke lage en kniv på den tiden, men elevene kunne kanskje fått prøvd å slipe kniver eller noe lignende. Vi er mer enn gjerne åpne for forslag til det som vi kan bruke i årene fremover, sier Eide.