I gjennomsnitt får Gjensidige Orklas kunder i Meldal, Orkdal, Skaun og Rindal 2260 kroner. Totalt er det 12,2 millioner kroner som skal utbetales til kundene i de fire kommunene.

Siden Gjensidige Orkla innførte ordningen med kundeutbytte for ni år siden, er det betalt ut om lag 78 millioner kroner.

Kundene til gode

– 2015 var et godt år med lave skadekostnader, og det kommer kundene våre til gode i form av et solid utbytte. I løpet av mai/juni vil kundene motta omlag 13,5 prosent av forsikringspremien i utbytte, sier Sidsel Rian, som er daglig leder i Gjensidige Orkla.

Gjensidige har omtrent 800 000 kunder i Norge, og samlet får disse over 1,9 milliarder kroner i kundeutbytte i det året selskapet feirer 200 års historie. Siden 2007 har kundene fått nesten 13 milliarder kroner i utbytte.

Historiske røtter

Ordningen med Gjensidigestiftelsen og kundeutbytte har historiske årsaker. På 1800-tallet ble det dannet mange små, lokale forsikringsselskaper som ble eid av kundene. I nyere tid har de fleste gått sammen i Gjensidige, men Gjensidige Orkla er én av femten brannkasser som fortsatt er selvstendig kundeeid selskap.

– Gjensidigestiftelsen viderefører kundenes eierskap, og det gjensidige forholdet mellom kunde, lokalsamfunn og forsikringsselskap, sier Rian.