Digitale julekort er populært. Denne jula ble det sendt nærmere 14,5 millioner tekstmeldinger (sms) og omtrent 668 000 bildemeldinger (mms) i Telenors nett, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Nordmenn sender fortsatt mange julehilsener med mobiltelefonen, selv om vi ser at bruken av tekst- og bildemeldinger er noe redusert i forhold til for bare noen få år siden. Jula 2008 ble det sendt 22,1 millioner tekstmeldinger og 1,5 millioner bildemeldinger på julaften, sier Knut Sollid, informasjonssjef i Telenor Norge.

Årets tall er tilnærmet identiske med fjorårets.

– De viser at nordmenns julehilsninger via sms- og mms-meldinger holder seg stabil. Folk gjør seg flid, og mange bruker like lang tid på å lage en artig og fin bildemelding som de gjør med et tradisjonelt julekort, sier Sollid.

Det høyeste nivået SMS-meldinger var rundt kl 13 og MMS-meldingene nådde et høydepunkt like etter 22-tiden julaften.

Etter at sosiale medier – i første rekke Facebook, Instagram og Twitter – har entret arenaen, ser vi reduksjon i antall sendte bilde- og tekstmeldinger.

– Men, datatrafikken julaften er mindre enn øvrige dager, ca 13 prosent lavere, konstaterer informasjonssjefen. Timene fra klokka 18-20, når det er middag og pakkeåpning, har lite trafikk.