Slik oppsummerte Reidar Tjelle fra Børsa mandagskveldens mektige konsertopplevelse i Wien.

Han var en av svært mange som gikk rundt med store smil etter mandagskveldens Mozart-konsert i Wien.

Endrede planer

Egentlig skulle deltakerne på årets ST-tur få overvære en konsert i Goldener Saal i selveste Musikverein, som de aller fleste nordmenn kjenner fra den årlige nyttårskonserten fra Wien.

Mange hadde sett fram til denne konserten som reisens store høydepunkt. Skuffelsen var derfor stor hos enkelte da vi fikk vite at Musikverein var stengt grunnet renovering. I stedet skulle vi få høre Wiener Mozart Orchester i Wiener Konzerthaus.

Billettene var imidlertid kjøpt på forhånd, så alle ga seg med.

Uforglemmelig

Det ble en fantastisk opplevelse. Glemt var alt som het Musikverein. Wiens eget Mozart-orkester ga oss en uforglemmelig kveld.

Og salen i seg selv var så praktfull at enkelte ga uttrykk for at de var nær ved å bli religiøse.

– Det var helt fantastisk! Nå er jeg en opplevelse rikere. Det var så mye kjent musikk. Bare blomstene manglet på at det ble en fullgod nyttårskonsert, sier Gunnvor Krovoll.

Til Mozarts tid

Mozart er Wiens store stolthet. En av historiens største komponister ble født i Salzburg for 252 år siden. Men det var i Wien han tilbrakte størstedelen av livet.

Wiener Mozart Orchester ble etablert i 1986 av musikere fra de beste og mest kjente orkester i Wien. Orkesterets kjennemerke er blitt Mozart-konserter, som de har turnert med i hele verden.

Å se og høre dem er som å bli satt tilbake til Mozarts egen tid. Orkesteret ifører seg nemlig alltid kostymer og parykker fra 1700-tallet. Og den vakre storsalen i Wiener Konzerthaus forsterket følelsen av å ta del i noe av det vakreste i musikkhistorien. Aller vakrest var det kanskje da orkesteret spilte Konsert for klarinett i A-dur, Adagio, andre sats.

Dirigerte publikum

Men musikkstykket som fikk salen til virkelig å ta av, var Strauss-marsjen vi kjenner som avslutningsnummeret under nyttårskonserten, Radetzsky-marsjen, der dirigenten på en uhøytidelig måte dirigerer publikums klapping.

Det var selvfølgelig denne som avsluttet konserten, noe som ga publikum en følelse av nesten å ha vært på nyttårskonserten.

– Jeg føler nesten at jeg svever. Det var helt fantastisk, slik en stor opplevelse! var Grethe Holmens oppsummering av wiener-aftenen.