Denne uka presenterte nye Knyken sin nye logo. Den får en viktig plass i markedsføringen som skal gjøre Knyken til et internasjonalt kjent anlegg. Knyken skal med andre ord bli en merkevare.

Konkurransen om å lage anleggets nye logo var hard, men samtidig var valget enkelt da styret fikk se reklamebyrået Dobbel J sitt forslag. Her var knykene med, og ei sol og en snøkrystall symboliserer helårsanlegget.

Dermed er første brikke i en bevisst markedsføring på plass.

- Logoen blir veldig viktig for oss. Vi har ambisjoner om å gjøre anlegget kjent, både nasjonalt og internasjonalt. Det er en ting a ha et slikt anlegg, men vi ønsker å ta et større initiativ. Vi ønsker å profilere Knyken som et senter og en merkevare, sier leder i OIL, Magne Fossbakk.

I tiden fremover vil du kunne se logoen på artikler, premier, utstyr og selvfølgelig på en sentral plass i selve anlegget. Allerede ruller den langs Orkdals veier - på siden av prosjektleder Tor Arne Johnsens bil. Den har allerede snudd noen hoder.

- Jeg sa det på spøk, men Jorodd (Asphjell, red.anm.) tar jo alt på alvor, så da ble det sånn. Men jeg synes den ble bra. Den vekker i alle fall oppsikt. Jeg liker fargene, og så tror jeg den har flere aspekter enn det vi har sett til nå, sier Johnsen.

Kanskje blir den også å se på NRK vinteren 2012, samme året som Knyken skal stå ferdig.

- En av de som var med i konkurransen hadde tegnet sin logo på startnummeret til Ole Einar Bjørndalen under NM i 2012, sier Fossbakk, og fortsetter:

- Man skal ikke se bort fra at det faktisk kan skje, søknaden ligger inne.

Ida Kroksæter