Sist oppdatert:

Nylig lanserte Suzuki deres første ladbare hybridmodell, Across 4x4. For Svinsås Auto på Løkken, er dette en helt spesiell bil å ta inn i deres sortiment.

- Suzuki Across har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 75 kilometer. Med den rekkevidden, er bilen i en særklasse blant ladbare hybridbiler. Rekkevidden betyr også at de som kjøper bilen slipper å betale engangsavgift. Med det nye statsbudsjettforslaget, får alle biler med under 50 kilometers elektrisk rekkevidde en avgift. Blant alle bilene vi har solgt, har jeg aldri prøvd en bedre bil, sier daglig leder ved Svinsås Auto, Geir Presthus, til ST.

Suzuki Across 4x4 er Suzukis første ladbare hybrid. Foto: Jan Are Melgård

Nettopp det at bilen innfrir rekkeviddekravet for å unngå ekstra avgifter, mener Presthus er alfa omega.

- Myndighetene sier det er klima og miljø som skal være argumentet, men folk flest er ikke særlig opptatt av det. Det handler om pengeboka og hva folk sparer på å kjøre elektrifisert bil. Og med denne bilen er det mulig å spare veldig mye drivstoffutgifter. Jo mer småkjøring du driver med, jo gunstigere er denne bilen.

Minner om Rav4

Modellen er utviklet i samarbeid mellom Suzuki og Toyota. Det har bidratt til å gi Suzuki Across klare fellestrekk med Toyota Rav4.

STs utskremte journalist fikk mulighet til å prøvekjøre bilen. Undertegnede er vant til å kjøre langt mindre og eldre biler, og aldri før har kjørt en SUV, og har sånn sett ikke grunnlag for å sammenligne med andre bilmerker. Men undertegnede ble raskt komfortabel med den nye Suzuki-modellen og det er ingen tvil om at bilen er god å kjøre.

Suzuki Across, som har 306 hestekrefter og automatgir, har en startpris på 549 900 kroner. Med vinterhjul, hengerfeste og metallic-lakk stiger prisen til 599 900 kroner.

0,2 liter på mila

Geir Presthus har nå brukt bilen i en måneds tid.

- Etter 190 mil fylte jeg tanken. Da hadde bilen brukt 38 liter bensin. Det blir akkurat 0,2 liter på mila. Da har jeg brukt bilen til mye lokalkjøring, men også flere trondheims-, berkåks- og orkdalsturer. Da jeg kjørte fra jobb på Løkken, via Storås og inn til Trondheim, slo bilen over på bensin cirka ved Sandmoen. Suzuki har oppgitt at bilen bruker 0,1 liter på mila og det tenker jeg er helt realistisk for folk som kjører bare korte turer, sier han.

Innsiden av kupeen er romslig og stilren. Foto: Jan Are Melgård

Presthus mener at den elektriske rekkevidden, som medfører svært lavt bensinforbruk, bekrefter at Suzuki Across er en «veldig riktig bilmodell å erstatte den tradisjonelle dieselbilen med, for folk på landsbygda».

- Vi har to demonstrasjonsmodeller stående, så det er fritt frem for folk å stikke innom for å ta bilen ut på en prøvetur. I mitt hode er dette en fantastisk bil, så vi oppfordrer alle til å prøve den – om de har tenkt å kjøpe eller ikke.

- Har ikke markedsført

I skrivende stund har Svinsås Auto solgt fem eksemplarer av Suzuki Across, som ble lansert i september.

- For oss er det bra å selge fem biler på ganske kort tid. Særlig siden vi ikke har markedsført eller introdusert bilen i særlig stor grad ennå.

Daglig leder ved Svinsås Auto, Geir Presthus, viser frem Suzuki Across 4x4. Foto: Jan Are Melgård

- Du høres ganske fornøyd ut selv. Du har ikke tenkt å kjøpe en til deg selv?

- Nå har kjerringa kjøpt seg en, så det får vel klare seg. Jeg får vel låne den, om jeg trenger det, ler han.

- Gjør det enkelt

- Hvem passer denne bilen for?

- Den passer jo for alle, men det er en typisk familiebil. Det er en relativt stor og romslig SUV med firehjulstrekk og automatgir, og god plass både i kupeen og i bagasjerommet. Så langt har kjøperne vært voksne mennesker, og ikke barnefamilier. Det har selvsagt litt med prisbildet å gjøre.

Suzuki Across har automatgir og 306 hestekrefter. Foto: Jan Are Melgård

Bilen har, som seg hør og bør på nye modeller, flust av ekstrautstyr og moderne sikkerhetsutstyr. Det går vi ikke for mye inn på i denne omtalen.

- Suzuki gjør det, som vanlig, veldig enkelt for forbrukeren, da de kun slipper én standard utstyrsvariant. Noen ønsker seg kanskje større valgmuligheter, men Suzuki gjør det enkelt.

Publisert: Sist oppdatert: