ST-turen anno 2014 er i full gang. Fredag morgen kjørte Orklareisers flaggskip av en buss, en Neoplan, ut fra Trøndelag og satte kursen sørover. Først ned gjennom Østerdalen til Oslo, derfra via danskebåten til København og videre sørover i Danmark til Gedser. Her tok vi ferga over til Rostock, og gikk i land i det som i nær fortid var en del av DDR – Øst-Tyskland.

Forvandlet

Det er ikke mer enn knappe 25 år siden Tyskland ble gjenforent, men landet i øst er nesten som forvandlet. Og en stor del av forvandlingen har skjedd det siste tiåret.

Nils Riaunet fra Børsa er en av de trofaste deltakerne på ST-turene. Riaunet er pensjonist i dag, men kan se tilbake på en tidligere yrkeskarriere som lærer og bonde. Og som tidligere bonde synes han det er interessant å observere hvordan jorda kultiveres lenger sør i Europa.

Brakkland

– Jeg kjørte gjennom tidligere Øst-Tyskland bare for ni år siden. Og det var helt annerledes den gangen, sier børsværingen mens han skuer utover langstrakte åkrer i områdene nord for Berlin.

I dag kan vi se velholdte åkrer, men slik var det ikke da Riaunet kjørte til Berlin for ni år siden.

– Den gangen var det mye brakkland, og åkrene var fulle av ugress. De gjødslet antakelig på en helt annen måte den gangen; med mindre gjødsel – og den var ikke så spesialisert. I dag er det mye mer veldrevet, og det er mange fine åkrer å se.

– Helt enestående

En annen ting som har endret seg voldsomt de siste årene, er veinettet i den østlige delen av Tyskland. Det kan Orklareisers sjåfør Ola Håvard Fagerholt skrive under på. Han har jobbet som sjåfør i 29 år, og har sett de tyske veiene endre seg i en fart som rike Norge bare kan drømme om.

– Jeg kjørte gjennom disse delene av Tyskland første gang i 2007. Veiene var ikke så mye å skryte av, men nå er det de desidert beste veiene jeg kjører på. Alt er nytt, og veiene er helt enestående. Da blir det merkelig å tenke på at man bruker så lang tid på en liten stubb over Heimdalsmyra – i rike Norge, sier Fagerholt idet han tar oss trygt sørover via seksfelts motorveier i tidligere DDR.

Deltatt på alle

Også i år er det Geir Lorentsen som er reiseleder på ST-turen. Det har han vært hvert år siden 2009, da turen gikk til Toscana. Før det hadde han deltatt på alle ST-turene siden avisa startet opp igjen med leserturer i 2004.

Lorentsen sluttet som lærer på Orkdal vidaregåande skole for to år siden. Allerede før han sluttet, arbeidet han innimellom som reiseleder på noen av Orklareisers turer, spesielt til Italia.

Dannelsesreiser

Foruten at Lorentsen tar seg av de elementære reiselederoppgavene, tar han med seg lærergjerningen inn i jobben. Lorentsen er alltid forberedt til fingerspissene, og deler raust av sin kunnskap om land, folk, politikk, historie og ikke minst kultur.

Med Lorentsen som reiseleder har ST-turene blitt de rene dannelsesturene, der man kommer hjem litt klokere enn da man dro.

«Usedvanlig vakkert»

Den første natta på Kontinentet ble tilbrakt i Halle, like ved Leipzig. Etter hvert tok vi oss inn i tidligere Vest-Tyskland, og passerte München. Bussen strøk bare noen hundre meter fra Bayern Münchens majestetiske stadion, Alliance Stadion.

Etter noen mil åpenbarte alpelandskapet seg, og vi forlot Tyskland og kjørte inn i Østerrike.

– Jeg gleder meg veldig til denne turen, til vi kommer opp i alpene. Dette er den fineste plassen jeg kjører. Området rundt Wofgangsee er en perle, usedvanlig vakkert, sier sjåfør Fagerholt.

Og det er nettopp her, i den lille landsbyen Strobl ved Wolfgangsee, at ST-turen har sin første base.