- Vi har så fine butikker på Løkken.

Det sier framsnakkeren Ane Haugen Wexelsen i forbindelse med initiativet hun har tatt til å oppmuntre handelsnæringa på Løkken som er sterkt rammet av vegutbedringene i Klinglien.

Med dette slår hun et slag for butikkene som faktisk finnes på stedet hvor hun bor og hvor hun vokste opp. Hun minnes barndommen da de hadde det meste av tilbud på Løkken. Her var mange klesbutikker. Her var skobutikk, parfymeri, leketøysbutikk, skohandel, fotobutikk, flere matbutikker, frisørsalonger og bilforhandlere. Mange er borte, blant annet som følge av nedleggelsa av gruvedrifta, og som følge av sentralisering. Men noen holder stand; som sportsbutikken, en garnbutikk, en kiosk, matbutikk og to bilforhandlere.

Men når Ane Haugen Wexelsen peker på handelsstanden, fokuserer hun ikke på butikkene som ikke finnes, men på butikkene som faktisk er der fremdeles. Og det er de som er så fine ifølge framsnakkeren, og det er de butikkene hun vil få sambygdingene til å slå ring rundt slik at de bevares for framtida, og slik at det blir fortsatt godt å bo i bygda.

Egentlig er budskapet enkelt, men kanskje litt krevende å etterleve for noen. For mange fristes av å gå over bekken etter vann. Men til sjuende og sist påvirker måten vi handler på, hvilke samfunn vi ender opp med i framtida. Vil vi ha butikker i nærmiljøet vårt, så må vi også handle i butikkene. Butikker forsvinner hvis vi bruker dem som en kilde eller støtte til å handle på nett. Det er direkte uhøflig og heller ikke så lite frekt å teste eller prøve varer i butikken for så å kjøpe dem på nett. Det blir som å leie et hotellrom for ei natt, og så nekte å betale for det.

Oppmuntringsgjengen på Løkken er på riktig veg. Det er flott at de oppmuntrer dem som fortsatt mener det er liv laga å drive butikk på bygda. Men de lever ikke av oppmuntring alene. I ei tøff tid for handelsnæringa og butikkene, er det hvert enkelt salg som teller. Her har de lokale butikkene en styrke. De kan møte kundene med en helt annen serviceinnstilling enn nettbutikker, butikker i utlandet eller i de store byene. Kundene er nemlig kjentfolk, og kjentfolk steller man godt med. Det handler om den unike servicen og om å bli sett som kunde. Det er styrken til de lokale butikkene, og det bør vi som kunder også verdsette.

Foto: Silje Asbjørnsen