Sander Næss har lagt bak seg en eventyrlig fjorårssesong. Det 18 år gamle motorsportalentet fra Orkdal startet 2017 sesongen med Bilcross, og Sander vant bortimot alt som går an å vinne. Han vant alle innledende omganger han har startet i, og vant alle løp, bortsett fra to.

Høyest raget seieren i første utgave av Eliteracet, hvor kun de beste førerne fikk stille. Sander vant overbevisende over eliten i norsk bilcross, inkludert vinner av landsfinalen i Bilcross for 2017 og norgesmesteren i Rallycross for 2017. Mot slutten av sesongen ble det klart at nå var tiden inne for å ta skrittet over til Rallycross-NM.

- Jeg hadde en veldig god sesong i fjor, hvor det aller meste stemte. Jeg var i A-finalen i samtlige løp. Mot slutten av sesongen bestemte jeg meg for å ta steget opp til Rallycross, forteller 18-åringen som er lærling ved Nardo Bil.

Sander Næss hadde en strålende fjorårssesong. Her jubler han etter seier i juniorklassen i Eliteracet på Bjorli.

Vil bli norgesmester

Sander har tatt steget fra bilcross til rallycross og skal kjøre alle NM-rundene i 2018 sesongen. Målet for sesongen er å stå øverst på pallen og kunne kalle seg norgesmester i juniorklassen når sesongen er ferdig. Da skal mye klaffe.

- Målet mitt er å bli norgesmester. Da er jeg avhengig av at alt stemmer med bilen. Du kan være heldig å gå gjennom sesongen uten problemer, men du kan også være uheldig å få punkteringer og andre problemer med bilen. Det er ofte vanskelig å gardere seg mot punkteringer og lignende, så du er avhengig av litt flyt om du skal lykkes, sier Næss.

Bilen Næss skal kjøre i 2018 sesongen, er en Toyota Corolla Levin. Dette er en optimal bil for klassen, som tidligere eiere har kjørt inn til to NM-titler, og det er også bilen som totalt sett har tatt flest seiere i klassen.

Sander Næss i aksjon på isen i Sverige.

Sanders første start med bilen var på NM finalen i Rallycross på Grenland 23. september i fjor, kun timer etter at bilhandelen var i boks. Her vistes potensialet i både i bil og fører. Selv om han aldri før har sittet bak rattet i en rallycrossbil, var fasit etter første dag bak rattet, en heatseier og en andreplass. Til slutt ble han nummer ti i debuten.

- Jeg hadde kjørt bilen bare en gang dagen før konkurransen, så det gikk i grunnen veldig bra. Jeg er godt fornøyd med det jeg fikk til da, sier Næss.

Startet oppkjøringen

Denne helgen startet oppkjøringen til årets sesong for Sander. Lørdag dro tre av NMK Orklas førere til Funäsdalen i Sverige for å trene på isen på Ljusnedalssjøn. Sander Næss (Rallycross – Toyota Levin), Jan Arild Grandetrø (Shortcar – Yamaha) Inge Wenn (Shortcar – Suzuki) fikk prøve seg på to baner på Ljusnedalsjøn, begge på cirka 3 kilometer hvor både Rallycross og Shortcar oppnår toppfart på de lengste strekkene mellom svingkombinasjonene.

- Det ble en veldig fin helg. Målet med turen var å få sjekket at alt fungerte som det skulle med bilen og få testet den skikkelig. Jeg måtte også lære meg å kjøre med bakhjulstrekk, da det er nytt for meg, forteller 18-åringen.

I tillegg til å lære seg sin egen rallycross-bil å kjenne, brukte Sander helga til å forberede seg til testkjøring på isen i Ål om to uker, hvor han skal teste en Supercar Lites bil, som brukes i Rallycross-VM, for SERX-teamet.

Inge Wenn i Shortcar (Suzuki), Jan Arild Grandetrø i Shortcar (Yamaha) og Sander Næss borterst i Rallycrossbil (Toyota Levin) klar til å prøve isbanen i Sverige.

Kostbar sport

For å kunne hevde seg blant toppen i Rallycross kreves det at utstyret er i toppstand, både for sikkerheten og for topp prestasjoner. For å kunne gjøre dette, må dekk, understell, bremser og motor må holdes i tipp topp stand. Budsjett på drift for 2018 sesongen ligger på mellom 100 og 150 000 kroner. Det svir i lommeboka til pappa Guttorm Næss.

- Det er over 100 000 i utgifter for å drifte Sander sin satsing. Det går selvsagt ut over ferietur og mye annet, men det er verdt det. Til syvende sist så håper jeg vi kan konkludere med det. Vi er såpass heldig at Toyota Bilia støtter med servicebil, mens YX Orkanger har stilt en henger til disposisjon. Så stiller Nardo Bil med verkstedplass og vi får gode priser hos BilXtra på Orkanger og det hjelper på, sier Guttorm Næss.

ola.rise@avisa-st.no

952 52 255