ST omtalte skoleskyssaken på Kjøra og Geita første gang den 14. desember.

Da var det foreldre til ungene på Geita som uttrykte misnøye med Atb og Boreal. Ungene, helt nede i seksårsalderen, måtte krysse og stå ved den til tider sterkt trafikkerte fylkesveien mellom Agdenes og Orkdal.

Fartsgrensa er 80 kilometer i timen, og farten er langt høyere ved de mange forbikjøringene på stedet.

Halvgod løsning

Oppslagene og Orkdal kommunes fokus på problemet førte til at det kom en løsning som folket på Geita var tilfreds med. Ordninga innebar at Geita-ungene slapp å gå opp til fylkesveien. I stedet ble de hentet nede i Geitaveien, ved Middagshaugen.

Men nå var det ungene på Kjøra som ble utsatt for trafikkfarlige situasjoner. Nå var det disse ungene som måtte opp til fylkesveien for å vente på bussen. Det kom også fram at man ønsket en bedre løsning for skoleelevene fra Bjørnbetdalen.

Dette ble også påpekt av trafikksikkerhetsutvalget, som behandlet saken tidlig i januar. I samme møte ble det vedtatt å bruke 260 000 kroner fra trafikksikkerhetsfondet. Pengene skulle brukes til å lage en avkjørsel ned mot Kjøra slik at bussen kunne hente elevene nede på Kjøra.

Har kjørt ungene

Ennå er ikke denne endringa satt i drift. Foreldrene på Kjøra har derfor kjørt ungene på skolen hele dette året. Nå er de lovt at henting nede på Kjøra skal være på plass rett etter vinterferien.

Men saken er ikke over med det.

Nå reageres det nemlig på den kjøreruta som er valgt. Ruta viser at ungene på Kjøre blir hentet først, deretter ungene i Bjørnbetdalen, før ungene på Geita hentes på veien tilbake til skolen.

Én time på buss

Stine Lyngvær har engasjert seg i saken på vegne av foresatte på Kjøra. Hun ber Atb se på saken på nytt:

- Den nye ruta viser at elevene på Kjøra må bli med helt til Ingdal for snu. De må altså ta bussen 60 minutter før skolestart, mens det tar bare knappe 15 minutter om man hadde kjørt rett fra Kjøra til Gjølme skole. Det er småskoleelever det er snakk om, og de har lang nok busstid i løpet av uka som det er.

Lyngvær reagerer også på at Boreal kjører helt til Ingdal for å snu, i stedet for å benytte snuplass i Bjørnbetdalen.

- Det er Ingdalsbakken som er den mest ulykkesbelastede delen av denne strekningen, det er ikke bare tidsbruken som er uhensiktsmessig her, sier Lyngvær.

Start i Bjørnbetdalen

Lyngvær foreslår at bussen starter med å ta opp elevene i Bjørnbetdalen, og at den deretter kjører ned på Geita og til slutt Kjøra.

Problemet er imidlertid at Boreal mener det er trafikkfarlig å svinge ned til Kjøra når man kjører i retning Råbygda. Det pekes blant annet på at bussen kan bli påkjørt bakfra dersom den må vente på motgående trafikk før den svinger ned til Kjøra.

- Det har aldri vært ulykker i forbindelse med dette ved Kjøraveien. All annen trafikk tar denne såkalte risikoen, deriblant søppelbilen, sier Lyngvær.