Agdenes

I et leserinnlegg i tirsdagens ST, peker Per Grønningen fra Agdenes på at standarden på Fv 710 gjennom kommunen er så dårlig at den burde vært stengt for tungtrafikk.

Grønningen, som daglig bruker veien gjennom jobben som selger ved Elpro, har gjennomført trafikktelling fra kontorvinduet.

— Vi snakker om et omfang på 50–70 trailere daglig, sier han.

Galskap

Omfanget av trafikk har økt den siste tida etter at det ble klart at den nye kampflybasen skal bygges på Ørlandet. Orkanger-Valset er korteste vei for å binde sammen dette gigantanlegget mellom nord og sør. Aksen for trafikken blir Ørland, Orkanger og påkjørsel på E6 på Berkåk i Rennebu.

I dag er ikke Fv 710 fra Valset til Orkanger egnet til det.

— Tro meg, veien kollapser dersom ikke noe blir gjort, sier Per Grønningen.

Han mener det er galskap å investere milliardbeløp på batteridrevne ferje og opprusting av ferjekaier, når det ikke finnes penger til utbedring av veien.

— Hva skal vi med en grønn profil når vi ikke har råd til å bygge vei, spør han, og spår en konsekvens som tilsier at tungtrafikk til/fra Ørland i stedet legges til Flakk-Rørvik, og derfra til Klett og E6.

— En miljømessig nedtur, sier han.

— Glem Lensvik-Snillfjord

Han gjør også et nummer av at det i dag betales bompenger på ferja. Dette er forskudd på utbedring av veien, og en del av prosjektet Fosenveiene.

— For noen år siden ble det brukt ca. 130 millioner kroner til utbedring av Orkanger-Valset, men fikk vi noen vei? Nei. Resultatet ble tre utbedringer; i Dyrvika, Kalurdalen og Størdalsbugen. Resten ble brukt for å fylle opp to industriområder i Lensvik og Selva, sier Grønningen.

Nye Orkland kommune ble nylig enige om å gå for en tverrforbindelse mellom Lensvik og Snillfjord. Han ler nesten av forslaget.

— Lensvik-Snillfjord må legges på is. Det er utvilsomt Fv 710 som trenger penger. Glemt alt det andre!

Mer enn Fosen

Ordfører Oddvar Indergård støtter Grønningen i at Fv 710 er elendig.

— Den har forverret seg de siste par åra. Det er en forhøyning i veibanen på kanskje 30 centimeter, og jeg har selv opplevd at bakenden på bilen er blitt slengt over i motgående kjørefelt, selv om jeg holdt fartsgrensa. Standarden er tragisk, sier Indergård.

— Hva kan du som ordfører gjøre med det?

— Fv 710 er den saken jeg har frontet desidert mest i møte med fylkespolitikere de siste åra. Men jeg har en følelse av at flere av dem heller ønsker å prioritere aksen Flakk-Rørvik, som har mindre trafikk enn Fv 710 gjennom Agdenes, sier han.

— Hvordan er trafikken på Fv 710 sammenlignet med Fv 714?

— Når det gjelder næringstrafikk, vil jeg påstå den er minst like stor på Fv 710.

Bompenger?

Han håper å få starthjelp til utbedring når lederen i transportutvalget på fylket besøker Agdenes om et par uker.

— Han har invitert seg selv hit, og da skal han få se hva vi snakker om, sier Indergård.

For å få til en full utbedring, mener han bompenger ikke er til å unngå.

— Vi kommer nok ikke utenom det, og det tror jeg folk også aksepterer. En utbedring krever delvis bompengefinansiering, sier Oddvar Indergård.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Per Grønningen er oppgitt over standarden på Fv 710. Foto: Svein Arild Sletteng