Trafikksikkerhet

Å kjøre bil med boblejakke eller en annen type tykk ytterjakke kan være livsfarlig, ifølge Trygg Trafikk. Selskapet råder alle, enten de sitter bak rattet eller er passasjerer, til å ta av ytterjakken i bilen.

Vinterferie

— Kollisjonstester viser at bilbeltet ikke fungerer optimalt hvis man har en tykk jakke på seg. Ved en oppbremsing eller sammenstøt vil kroppen bevege seg fremover mer enn hvis man ikke har jakke og dermed bilbelte tett inntil kroppen. Dette kan gi store utslag selv i moderat hastighet, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Temaet er ekstra aktuelt i disse dager når tusenvis har dratt til fjells på vinterferie. Mange bruker bilen.

Kan gi indre skader

Bilbelte er laget for å redusere skader og redde liv, og det anslås at et bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med opptil 50 prosent for fører og forsetepassasjer, ifølge Statens vegvesen. Likevel er det mange som faktisk ikke bruker bilbelte – til tross for at biler av nyere årgang er utstyrt med beltealarm. Nær fire av ti drepte i bilulykker i 2016 brukte ikke bilbelte, viser tall fra vegvesenet.

— Men det holder ikke å bare bruke bilbelte, man må bruke det riktig og ha det stramt over hoftene og skulderen. Med slakke blir kroppen kastet fremover ved sammenstøt og da kan du få et trykk over magen på flere hundre kilo. Det kan gi store indre skader, sier Opedal.

Sjekk beltet til barna

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har tidligere utført en omfattende kollisjonstest rettet mot barn. Testen ble utført i 50 km/t med en dukke som tilsvarer en seksåring.

— Lærdommen fra denne testen er at en i hvert fall ikke må la små barn få lov å feste beltet alene, uten at en voksen sjekker at beltet sitter som det skal, nemlig tett inntil kroppen, sier Opedal.

Statens vegvesen anslår at det trolig ville vært 30 til 40 færre drepte i trafikken hvert år hvis alle alltid brukte bilbelte i bil og buss.

Farlig – og dyrt

Det er gjort beregninger som på en forståelig måte forklarer effekten av å bruke bilbelte. Og – spenn deg fast – oppstillingene nedenfor er nesten ikke til å tro, men de er reelle.

Tenk over følgende:

Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 10 meter.

Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter.

Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 32 meter.

En, i den store sammenhengen, mindre effekt er at du må betale sure penger om du blir tatt uten belte. Manglende bruk av bilbelte i bil eller buss, innebærer et gebyr på 1500 kroner.

Dødstallene går ned

I 2017 omkom 107 mennesker i trafikken i Norge. Det er 28 færre enn året før, og det laveste tallet på omkomne på norske veier på 70 år. Like fullt; x antall døde, er alltid x antall for mye.

Flest dødsulykker var det i Hordaland, foran Akershus og Rogaland. Vegvesenets foreløpige tall viser at det var 76 menn og 31 kvinner som omkom. Over halvparten av de omkomne var menn over 45 år.

Prognoser fra Statens vegvesen viser at vel 620 personer ble hardt skadd i trafikken i Norge i 2017.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Slakke i bilbeltet kan gi indre skader, ifølge Tryg Forsikring. Foto: Illustrasjon