Agdenes

Det er stor misnøye med Fv 710 gjennom Agdenes. I ST tirsdag, sto Per Grønningen, daglig bruker av veien, fram og sa at den burde vært stengt for tungtrafikk.

Ordfører Oddvar Indergård er også frustrert over standarden på en vei som er i ferd med i bli den viktigste ferdselsåra på aksen nord-sør med tanke på kampflybasen på Ørlandet.

Trafikkøkningen de siste par åra har vært stor. Per Grønningen har talt 50–70 trailere daglig, og Indergård sier Fv 710 har minst like mye tungtrafikk som Fv 714 «Lakseveien» gjennom Snillfjord.

Fire år

Gunn Iversen Stokke, hovedutvalgsleder for vei i Trøndelag, sier Fv 710 er en del av en større veipakke som nå utredes.

— Statens vegvesen skal innen 1. mai levere en rapport for E39 og tilstøtende fylkesveier, den såkalte Orkdalspakken. Da snakker vi om utbedringer av E39 fra Orkanger til Harangen, utbedring av Fv 65 til Rindal, Fv 710 gjennom Agdenes og Fv 700 til Berkåk, for på den måten å få enda bedre veier som knytter regionen sammen, sier Gunn Iversen Stokke.

Rapporten fra Statens vegvesen skal ende opp med en konsekvensutredning, og da vil neste skritt være å få hele den såkalte Orkdalspakken inn på Nasjonal Transportplan (NTP).

— Neste rullering av NTP er om fire år, så det vil ta tid, sier Stokke.

Vil kjøre sørover

Det er flere utfordringer knyttet til at spesielt tungtrafikken skal få best mulig framkommelighet.

— Vi har utfordringer med flere rundkjøringer på Orkanger i dag. Hvordan skal vi utbedre dette? Og når det gjelder Fv 700, vil bakkene opp til Berkåk i alle tilfeller være for krevende for de aller største kjøretøyene, sier hun.

Derfor vil også E6 sørover fra Klett vil bli en del av totalbildet.

— Vi må påregne at mye av trafikken fra Orkanger; både fra E39, Fv 714 og Fv 710 sørover vil gå gjennom dalføret, fordi det blir både flere bomstasjoner og en omvei å kjøre E6 sørover fra Klett. Derfor utreder vi Orkdalspakken som et trygt og trafikksikkert alternativ, sier Stokke.

Utfordring med bom

Nye E6 fra Klett skal stå ferdig i 2028. Da starter også innkreving av bompenger. Ifølge tall Gunn Iversen Stokke sitter på fra selskapet Nye Veier, vil strekningen Melhus-Ulsberg få fem bomstasjoner. For personbiler vil det koste totalt 206 kroner, for tyngre kjøretøyer 412 kroner (det dobbelte).

Utfordringa for Orkdal og videre sørover, blir risikoen for en voldsom trafikkøkning, fordi denne strekningen ikke har bompenger.

— Mye kan skje inne 2028, men det er ifølge dagens regelverk ikke anledning til å kreve inn bompenger så lenge det ikke kan knyttes til et prosjekt. Derfor kan mange velge E39, Fv 65 og Fv 700 gjennom orkdalsregionen i stedet for E6 når de skal sørover fordi den strekningen er gratis. Å finne svar på denne utfordringa er en del av den utredninga Statens vegvesen nå gjør, sier Stokke.

Firefelts E39?

Utredninga inneholder også et tema om å bygge firefelts vei på E39 fra Klett til Thamshavn.

— Dette er for å være i forkant. I dag har vi ikke en årsdøgnstrafikk som tilsier at det er et behov for firefelts vei en gang, så en slik løsning trenger ikke komme før om 10, 15 eller kanskje 20 år. Jeg vet ikke. Men dersom dette blir realisert, vil det bli finansiert gjennom bompenger, sier Stokke.

Gunn Iversen Stokke er hovedutvalgsleder for vei i Trøndelag. Foto: Pressefoto