Mens byer og tettsteder ellers tenker nytt, sitter Orkdal fast i ideen om at bilen står over alt og alle. Folk som sykler og går kommer i siste rekke. Seks eksempler:

Tverradkomsten

Trodde du også at Tverradkomsten skulle få fortau på begge sider når OTI, Folkehelsesentret og Isfjord Norway bygger ut? Det foreligger krav fra kommunen om milliontiltak for myke trafikanter før utbygging, men hele greia var en misforståelse. Det er ikke plass til fortau. Alle som går vil fortsatt måtte krysse veien for å komme til OTI. Dette er den nye sentrumsgata på Orkanger, her kommer trafikken til å øke kraftig.

Amfi bare for biler

Også Amfi fikk bygge ut uten krav til fortau på den sida av Orkdalsveien der kjøpesentret ligger. Området er det mest trafikkerte i hele regionen, og det viktigste målpunktet for myke trafikanter. Folk løper som forskremte høns mellom bilene ved rundkjøringa. De som ikke kan løpe får klare seg som best de kan. De kan gå rundt rådhuset, var svaret fra Orkdal kommune da eldrerådet og andre krevde fortau. Kunne dette ha skjedd andre steder enn på Orkanger?

Grønørbrua

Skoleveien Råbygda-Orkanger har et farlig brudd i standarden som fører til at barn og unge blir kjørt i stedet for at de sykler. Gjentatte forsøk siden 2012 på å få til et trygt fortau over brua har strandet. Rådmannen (tekniske tjenester) feilinformerte politikerne i 2016 og skyldte på Statens vegvesen.

Fortauskanter i sentrum

I flere år er det gjort forsøk på å få Orkdal kommune til å fjerne farlige og vonde kanter ved gangfelt og kryss. Det er vanskelig å bruke rullator, folk sykler seg av eller presses ut i gata. Dette er det enkleste av alle tiltak, men tekniske tjenester stritter imot. Trafikksikkerhet og hensynet til myke trafikanter har i det hele tatt lav prioritet. I stedet for å sikre skoleveier, ville etaten bruke 300 000 kroner av knappe trafikksikkerhetsmidler i Knyken - i strid med formålet til fondet.

Snarvei for skolebarn

I 2016 vedtok kommunestyret at rådmannen skal kostnadsberegne enkel utbedring av turdraget Joplassen-Orkanger. Utbedring kan bidra til at unger i det nye boligfeltet går mer framfor å bli kjørt. I stedet for å levere et bestilt kostnadsoverslag for grusing, tau (rekkverk) og lys, svarte rådmannen – enkelt forklart - at vedtaket var dumt. Arbeidet for myke trafikanter har vist at det er legitimt for deler av administrasjonen ved Orkdal rådhus å motarbeide politiske beslutninger man misliker. Dette kan fortsette så lenge politisk ledelse beskytter byråkratiet.

Norsk Kylling

Utbygginga fører til at minst 350 biler fra fabrikken skal krysse gang- og sykkelveien Råbygda-Orkanger hver dag. Skoleveien blir mindre attraktiv. Kommunen avviste suverent et forslag om å bygge ny trasé på motsatt side pga hastverk, og blant annet med henvisning til at der ligger flishoggeriet. Flishoggeriet skal nå flytte til Grønøra.

Folk som alltid kjører bil trekker sikkert på skuldrene, men disse eksemplene danner et trist mønster. Mønsteret undergraver Orkdal 2040-planen. Det gjør Orkanger og Orkdal til et dårligere sted for barn, unge, eldre og uføre, selv om gruppen av eldre og uføre blir stadig større. Vi vet at mye intern biltrafikk gjør sentrumsområder lite attraktive. Orkanger er et skrekkeksempel med tanke på intern bilbruk. Bilen har alltid prioritet uansett hvor du skal bevege deg mellom sentrum, OTI, Amfi, Franslykkja og andre målpunkt. Bilbruken øker og syklinga avtar i Orkdal, og vi fortsetter å sette bilen i sentrum.

Hans Kringstad. Foto: Arkivfoto