Snillfjord

Antall trailere som kjører laks fra øyregionen er i snitt inntil 50 per dag. På den ulykkesbelasta Fv 714 gjennom Snillfjord, er det fra 2008 til oktober i fjor registrert 159 ulykker. I disse ulykkene er seks personer blitt drept og 29 hardt skadd. Flere årsaker skjuler seg bak tallene.

Én ulykkesfaktor kan være avrenning fra trailerne. Avrenning oppstår når isen laksen er pakket inn i smelter og vannet renner ned på veien. Ved minusgrader fryser vannet på veibanen.

Økt risiko

Karin Bjørkhaug, leder for infrastruktur i Trøndelag fylkeskommune, har oversendt en interpellasjon til fylkesordføreren om trafikksikkerhet når det gjelder alle fylkesveier som har transport av laks.

Årsakssammenhengen er imidlertid uklar.

— Jeg har vært i kontakt med Statens vegvesen om dette, og de kan ikke si at is på veien som følge av avrenning har vært utløsende for trafikkulykker, men de kan heller ikke utelukke at det har vært en medvirkende årsak, sier Bjørkhaug.

Likevel er det et åpenbart faktum at vann fryser ved minusgrader, og at is i veibanen øker risikoen for ulykker betydelig.

— Når vi samtidig vet at veiene kan være både smale og svingete, øker det ulykkesrisikoen, sier Bjørkhaug.

Ydmyk for utrygghet

22. januar tok Bjørkhaug og Gunn Iversen Stokke, hovedutvalgsleder for vei i Trøndelag, initiativ til et møte, der representanter for de tre store oppdrettsselskapene, kommunene Hitra, Frøya og Snillfjord, UP, Statens vegvesen og Norsk Lastebileierforbund deltok.

— Formålet med møtet var å få i gang en dialog med lakseslakteriene og få belyst saken fra flest mulig sider, sier Bjørkhaug.

Ett overliggende tema var det svært lett å bli enig om.

— Det er stor enighet om viktigheten av trafikksikkerhet for alle som ferdes på veien. Kommunene er opptatt av sine innbyggere og den utryggheten som skapes av en forholdsvis høy andel ulykker. Samtidig er man opptatt av næringslivets behov for transport med god framkommelighet. Selv er laksenæringa ydmyke for den utryggheten deres aktivitet bidrar til, og de etterlyser en helhetlig vurdering av årsak og virkning når det gjelder trafikksikkerhet på lakseveier, sier Bjørkhaug.

Ingen regelendring

Spørsmålet har også vært oppe i Stortingets spørretime, der Ivar Odnes (Sp) fra Oppland stilte spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om restriksjoner eller endringer i vegtrafikkloven som innebærer krav til transportør om å sørge for at avrenning ikke skjer.

Solvik-Olsen var i sitt svar tydelig på at gjeldende regelverk om krav til sikring av last også omfatter avrenning fra laksetrailere, og at nye tiltak eller restriksjoner ikke er aktuelt.

— Statsråden viste til at dette er transportørenes ansvar, sier Karin Bjørkhaug.

Vil samarbeide

Når fylkestinget i Trøndelag samles neste uke, vil hun fremme forslag om at fylkeskommunen tar rollen som «oppmann» i arbeidet med å få utarbeidet en rapport som viser hvilke faktorer som påvirker trafikksikkerheten på lakseveiene i fylket. Rapporten må anbefale konkrete tiltak.

— Næringa har etterlyst et kunnskapsgrunnlag som kan vise hvilken betydning avrenning faktisk har for ulykkessituasjonen, og næringa deler opplysninger og fakta de har for å bidra til et slikt grunnlag. Vi invitrer næringa til en dugnad for å få laget en slik rapport, sier Karin Bjørkhaug.

Frøya-Oslo = 16 liter

— Hvordan kan avrenning fra trailere konkret stoppes?

— Det skjer ved å lage et oppsamlingssystem i tanker slik at vannet ikke renner ned på veibanen. Mengden vann, som noen av aktørene i næringa har beregnet, er 16 liter på strekningen Frøya-Oslo.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Karin Bjørkhaug, her ved en sommerlig Fv 714, vil ha en rapport om trafikksikkerhet knyttet til avrenning fra laksetrailere. Foto: John M. Myrhaug