Det sier nytilsatt daglig leder i Thamspaviljongen støtteforening, Kjetil Kroksæter, som er veldig tydelig på at han vil jobbe for at det skal drype på flere aktører i turistnæringa.

- Vi har tro på og vil jobbe for at thamspaviljongen blir et trekkplaster som kan bidra til at flere turister svinger til venstre på Berkåk. Det er nemlig mer for turistene å oppleve i orkdalsregionen enn nedover Gauldal, og det skal vi jobbe hardt for å synliggjøre. De som ser orkdalsregionen i turistperspektiv utenfra, som for eksempel Turistnettverk Trondheim, er tydelig på at Thamshavnbanen og thamspaviljongen er de to viktigste magnetene for å trekke turister til regionen. Vi vet at imidlertid at det finnes mange flere attraksjoner å vise fram, og jeg vil jobbe for mer samhandling mellom de forskjellige aktørene. På den måten vil vi oppnå at turistene besøker flere destinasjoner når de kommer. Personlig mener jeg at Fannråmsgården er en unik attraksjon. Men den ligger der litt bortgjemt. Vår oppgave vil blant annet bli å synliggjøre og løfte fram både Fannremsgården og mange andre flotte severdigheter i regionen. Vi må i større grad vise fram hverandre, dra veksler på hverandre, noe som vil gi regionen betydelig større kraft som destinasjon for turistene, sier Kroksæter, som skal jobbe i 30 prosent stilling som daglig leder.

Gleder seg

Inntil ganske nylig var orkdalingen en landskjent sportskommentator i Adresseavisen. Hans skarpe og uredde penn ble lagt merke til langt utover Adresseavisens leserskare. Nå er Kroksæter blitt pensjonist, og gleder seg til å ta fatt som «turistsjef» for thamspaviljongen.

- Jeg har hatt sans for dette prosjektet fra første dag. Jeg skulle gjerne vært med til USA når paviljongen ble plukket ned, men da hadde jeg ikke tid. Nå har jeg tid, og jeg ønsker å gjøre noe nyttig og verdiskapende. I tillegg gir dette meg en sosial tilhørighet som jeg setter stor pris på. Gjengen i og rundt støtteforeninga er nemlig flotte og artige mennesker å være sammen med.

Tidobling

Kroksæter mener orkdalingene har grunn til å være veldig stolte over å ha fått thamspaviljongen heim igjen, og han mener det er interessant å reflektere over hva en sterk dugnadskultur og velvillige og aktive kommunepolitikere kan skape sammen.

- Kommunen fortjener ros for å stille opp økonomisk i en tidlig fase. Det er nemlig helt nødvendig for at dugnadskrafta skal kunne settes i bevegelse. Når det gjelder thampaviljongen, så stilte kommunen opp med to millioner kroner. Uten disse pengene ville prosjektet trolig aldri blitt realisert. I dag har dugnadsinnsats og sponsorstøtte forrentet kommunes investering til det tidobelte. Verdien på thamspaviljongen er nemlig anslått til å ligge mellom 20 og 30 millioner kroner. Det samme kan vi si om Knyken. Der gikk kommunen inn med 10 millioner kroner, og i dag står vi med et anlegg verdt 150 millioner kroner. Disse prosjektene viser også den enorme verdien av dugnadskrafta. Den bør orkdalingene være stolte over, og vi bør markedsføre den utad. Vise fram hva vi kan skape med relativt små midler, men med enorm dugnadsinnsats.

Utfordring

Når det gjelder hvordan thamspaviljongen skal markedsføres, så har støtteforeninga ei lita utfordring. For hva er det som egentlig skal markedsføres.

- Ja, vi har ei lita utfordring der. Bygget ser ut som ei kirke. Men i og med at det ikke er et vigsla bygg, så er det i realiteten ikke ei kirke. Bygget er også blitt omtalt som stavkirke, men det er heller ingen stavkirke. Og paviljong? Hvilke assosiasjoner gir det ordet. Nei, vi må nok jobbe litt videre med hvilket begrep vi skal bruke.

Servicebygg

Kroksæter peker videre på at både markedsføringa av thamspaviljongen og andre severdigheter i regionen må jobbes med i et lengre perspektiv. Blant annet så er man allerede for seint ute med tanke på å få sendt cruisetrafikken innom, men målet er å fange opp cruiseturistene etter hvert. Responsen på å bruke paviljongen er allerede stor, men den mangler et servicebygg som må på plass innen mai.

- Vi har flere bestillinger på bryllup, konfirmasjoner, konserter og ulike selskaper, så vi er godt i gang. Men et servicebygg må på plass. Vi trenger et bygg som kan huse toaletter, souvenirer, billettsalg og en kaffekrok. Vi har sendt en søknad til kommunen om å få sette opp et midlertidig bygg, og avventer nå svar. Her er det viktig å understreke at vi vil finansiere bygget, og dugnadsgjengen står klar til å sette det opp. Vi vil også være tydelig på at vi snakker om et midlertidig bygg som vil kunne fjernes hvis arealet må brukes til noe annet. Uansett vil det bli fjernet og solgt når ei permanent løsning er på plass. Og vi tar selvsagt alle kostnadene, sier den nybakte pensjonisten og «turistsjefen».