Markedsføring har vært politisk tema siden 2013. Vi har fattet flere velmente vedtak her i kommunen, men uten resultat. Folkemøtet må markere overgangen fra ord til handling.

Hvorfor markedsføre oss?

Småbylista har programfestet moderne, målrettet markedsføring som virkemiddel for å utvikle kommunen og næringslivet vårt. Dette er ingen sak med velgerappell. Vi gikk til valg på markedsføring fordi det garantert er lønnsomt for lokalsamfunnet, og fordi Orkdal er en kommune med stort potensial for økt tilflytting. Vi kan få veldig mye igjen ved å bruke ganske lite penger - hvis pengene brukes rett.

Formålet er å få flere med rett kompetanse til å bosette seg i Orkdal for å jobbe i bedriftene våre og i offentlig sektor, som Orkdal helsetun, sjukehuset, skolene osv. Kampen om kompetanse tilspisser seg for hvert år. De store byene suger til seg unge mennesker med god utdanning. Vi ligger nær Trondheim, men får ingenting gratis for det. Vi må vise fram mulighetene i Orkdal på en smart måte.

Hva sier næringslivet?

Spørreundersøkelser forteller særlig to ting:

· Næringslivet vurderer mangel på rett kompetanse som det største hinderet mot utvikling.

· Næringslivet mener det viktigste kommunene kan gjøre for bedriftene er å synliggjøre mulighetene i lokalsamfunnet.

Få steder ligger det bedre til rette for at kommunen og relevante deler av næringslivet går sammen om markedsføring enn i Orkdal. Vi har vedtatt å gjøre det, men får det ikke til. I første omgang ble det trolig gjort et forsøk med for sprikende interesser i næringslivet, samtidig som det er liten kunnskap om moderne markedsføring i det kommunale apparatet.

Hva er markedsføring?

I denne sammenhengen er markedsføring IKKE rulleskirenn i Knyken, byfest på Orkanger eller bladet «Orkdalingen» i postkassene til folk. Markedsføring er å bruke sosiale medier spisset mot mennesker som kan tenkes å ville flytte til Orkdal. Tre konkrete målgrupper av mange mulige:

· Dagens innpendlere (416 bare fra Trondheim).

· Unge fra Orkdal under høyere utdanning i byene (kan deles opp i sykepleiere, ingeniører osv).

· Bosatte i søndre del av Trondheim som er på boligmarkedet.

Digitale verktøy og sosiale medier gir en helt annen treffsikkerhet enn gammeldags reklame, og mye mer for pengene. Noen politikere lanserer lokale arrangement som markedsføring. Det er vedtatt å bevilge 600 000 kr til tre dager med rulleskirenn, men vi får trolig ikke bosatt en eneste person som følge av noen TV-bilder. Brukt rett kan du oppnå mye for mindre beløp.

Orkdal vokser nesten ikke

Orkdal kommune vokste med 42 innbyggere (0,4 prosent) i 2017. Det er veldig lite for et regionsenter som vårt. Skaun vokste med 142 (1,8 prosent). Skaun har økt fra 7000 til 8000 siden 2013, og en stor del er unge familier. Skaun kommune har for øvrig gjennomført en spørreundersøkelse som tyder på at ca 13 000 i Trondheimsregionen kan tenke seg på flytte til Skaun.

Utenfor folkeskikken

Mange i Trondheim tror tydeligvis at tunnelene mellom Børsa og Orkanger representerer skillet mellom sivilisasjon og villmark. Folk i Trondheim er ukjent med muligheter og kvaliteter i Orkdal. Det kan vi faktisk gjøre noe med.

Vi må unngå at Isfjord Norway og Norsk Kylling blir soveputer. Orkdal kommune må selvsagt jobbe for at flest mulig bosetter seg her og blir skattytere i stedet for innpendlere. Men ansatte i disse to produksjonsbedriftene løser ikke utfordringen med å skaffe nok kompetanse til helsetunet, skolene og de teknologiske bedriftene våre.